Bicykel v meste je fajn, ale nie na chodníku
Máme za sebou ďalší týždeň mobility, cieľom ktorého bolo poukázať na alternatívy voči individuálnej motorizovanej doprave. Škoda, že ako jediná alternatíva bola prezentovaná jazda na bicykli, pričom práve tá má v meste najhoršie podmienky.
Odhliadnuc od množstva diskusií, ktoré zorganizovali cyklistickí nadšenci s predstaviteľmi mesta, jediným konkrétnym príspevkom k podpore nemotorizovaných alternatív bolo v Bratislave otvorenie krátkeho úseku cyklistického chodníka na Košickej ulici. Mesto vlastne zabilo dve muchy jednou ranou - okrem rozšírenia cyklotrás o niekoľko metrov tým zlegalizovalo aj divoké parkovanie v krajných jazdných pruhoch donedávna štvorprúdovej cesty.
Žiadny ďalší hmatateľný prínos Týždeň mobility a Deň bez áut pre Bratislavčanov, žiaľ, nemal. Áut bolo na cestách rovnako veľa ako v iné dni, po zdražení cestovného v MHD ich možno bolo aj viac ako pred rokom. Väčšine sa totiž stále viac oplatí jazdiť po meste autom, než verejnou dopravou či na bicykli.
O tom, že bratislavská samospráva počas tohto propagandistického „týždňa pohybu" neurobila nič pre chodcov, ani nehovoriac. Naopak, krátko predtým ustúpila tlaku cyklistov a povolila im jazdu po pešej lávke Starého mosta. Chodec tu tak musí byť ešte ostražitejší ako doteraz, pretože arogancia a rýchlosť niektorých cyklistov sa zvýšila.
Bicykel v meste je určite fajn a môže raz byť alternatívou k individuálnej motorizovanej doprave aj v Bratislave. Zatiaľ na to však v tomto meste nie sú podmienky a dovtedy by možno bolo účelnejšie podporovať verejnú hromadnú dopravu, na ktorú sa skladajú všetci Bratislavčania bez toho, či ju využívajú alebo nie. Nehovoriac o tom, že na prvom mieste by mal byť chodec. Pretože ustanovenie cestného zákona, že iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať, platí v tomto meste len na papieri.
Radoslav Števčík
SLOVO K VECI