Čudní počtári bratislavského dopravného podniku

13.9.2011
0
Páčil sa vám článok?

Od 1. augusta 2011 stojí 15-minútový lístok v Bratislave 70 centov. Pre lepšiu predstavu: v starých korunách stoja každé 2 minúty 15-minútovej jazdy aj so státím na medzizastávkach približne 3 koruny.

Toľko, čo od 1. augusta stojí 15-minútový lístok na mestskú dopravu, stál ešte deň predtým 60-minútový lístok; počas víkendu dokonca 90-minútový. Čo sú to za počty a logiku, ak za 60 minút jazdy cestujúci po novom zaplatí 90 centov a za štvornásobne kratšiu jazdu skoro tú istú cenu? Platí takáto vyváženosť v dopravnom podniku aj pri odmeňovaní zamestnancov bez ohľadu na to, či pracujú na plný úväzok alebo štvrtinový?

Je pochopiteľné, že čím kratšia jazda, alebo menej kupovaného produktu, tým je cena väčšia v porovnaní s kúpou vo väčšom rozsahu. A tak je to aj správne. No to, čo predviedol dopravný podnik hlavného mesta, je teda riadny nepomer sledujúci jediný cieľ: čo najviac ošklbávať aj tých, čo mestskú dopravu využijú čo i len na jednu-dve zastávky. Veď si len vezmite, že napr. cesta rýchlikom z Bratislavy do Pezinka stojí 80 centov. Nuž len treba dúfať že železničiari sa neinšpirujú bratislavským dopravným podnikom a cenu lístka z Bratislavy do Piešťan neupravia na 77 percent z ceny lístka Bratislava - Košice, aj keď ide o približne štvrtinovú vzdialenosť.

Obrátil sa na mňa jeden bývalý revízor, že 50-centový (dnes 70-centový) lístok do 15 minút sa mnohým nevypláca kupovať, a preto radšej buď chodia peši, ak majú čas, alebo ak majú auto, využijú radšej auto, lebo cenovo to vychádza približne rovnako na takú krátku vzdialenosť, alebo mnohí riskujú čiernu jazdu, keďže ide o premrštenú cenu 15-minútového lístka. Takto prichádza dopravný podnik o väčší príjem ako v prípade, keby hoci aj o polovicu zľavil 15-minútový lístok a zároveň zaviedol aj 40-minútový lístok, v cene bývalého 60-minútového, a cenu dnešného hodinového by stanovil na jedno euro. Zrejme najväčšie percento podielu jázd sa pohybuje od 30 do 40 minút. Nič z toho sa však nezohľadňuje, na nič sa neprihliada.

Okrem toho aj cena 24-hodinového lístka 4,50 eura je očividne prehnaná. Vo svete sa zvykne určovať cena 24-hodinového lístka ako 3- až 4-násobok jednorazového, čo by zodpovedalo cene 2,70 - 3,60 eur (napríklad Viedeň: 1,80 eur jednorazový, 5,70 eur 24-hodinový, čo je približne 3,2-násobok). Ak si pozriete tarifu DPB, dosť komicky vyzerajú takzvané „kombinované lístky". Napríklad 1 dospelý + 2 deti do 15 rokov za 1,70 eura. Bez kombinovaného lístka by to vyšlo na 0,90 + 0,45 + 0,45 = 1,80 eur. Neuveriteľná úspora 10 centov!

Diera v rozpočte mesta je veľká, ale nie je správne, ak sa chce plátať aj takýmto zvláštnym spôsobom, kde „viac", najmä v prípade premrštených cien 15-minútových lístkov, nemusí vôbec znamenať prínos do mestskej kasy, a kde tí, čo cestujú krátke vzdialenosti, teda do 15 minút, majú prispievať na tých, čo cestujú hodinu. Okrem toho nesvedčí to ani v prospech vážnosti snahy mestských predstaviteľov zvyšovať podiel verejnej dopravy a obmedzovať automobilovú v prepchanej Bratislave.

Marcel Burkert, Bratislava
LIST ČITATEĽA

Páčil sa vám článok?