Nechceli mu predať televízor za 14 eur
Prípad kontroly inšpektorov Slovenskej obchodnej inšpekcie sa tentoraz netýka každodenného javu a skúsenosti. Ide o povinnosť predávať výrobky za dohodnuté ceny. Predajca napriek dohode a po svojej chybe výrobok zákazníkovi nepredal.
Inšpektori SOI navštívili 26. mája 2011 spoločnosti DATART MEGASTORE na Zadunajskej ulici kvôli podnetu spotrebiteľa a dodržiavanie zákona o ochrane spotrebiteľa. Na základe vyšetrovania zistili, že spotrebiteľ nakupoval v internetovom obchode na webstránke dňa 8. decembra 2010. Objednal si televízor LG 37LD450 v deklarovanej cene 14,86 €. Spotrebiteľ obratom dostal od predávajúceho potvrdenie objednávky vo forme akceptačného mailu s uvedením platobných a dodacích podmienok, čím došlo k uzavretiu kúpnej zmluvy. Predávajúci však odmietol zákazníkovi predať a dodať tovar za dohodnutú cenu. Dôvodom bolo, že cenu na webe uviedli omylom a skutočná kúpna cena tovaru bola 458,00 €.
Podľa SOI tým došlo k porušeniu povinnosti predávajúceho predávať výrobky za dohodnuté ceny, začo zodpovedá súkromná spoločnosť. Predajca k výsledku kontroly uviedol, že tovar nemohol za danú cenu spotrebiteľovi predať, pretože v čase objednávky bola uvedená nesprávne cena tovaru. Chybný údaj o cene bol dôsledkom zlyhania ľudského faktora v kombinácii so systémovým zlyhaním. Spotrebiteľovi ponúkli ako kompenzáciu tovar s 50-percentnou zľavou zo skutočnej predajnej ceny.
Podľa SOI si však spotrebiteľ objednal tovar na základe predajnej ceny uvedenej na webstránke predajcu. Potvrdením objednávky došlo podľa čl. bod 2.5. všeobecných obchodných podmienok k uzavretiu kúpnej zmluvy. Predávajúci totiž jasne deklaruje, že kúpna cena za tovar je uvedená na internetovej stránke v čase odoslania objednávky.
SOI z toho usúdila, že došlo k dohode o kúpnej cene výrobku. Tým, že predávajúci následne odmietol predať spotrebiteľovi tovar za dohodnutú cenu, došlo k porušeniu povinnosti predávajúceho predávať výrobky za dohodnuté ceny v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa. Pri určovaní pokuty 1000 eur prihliadla SOI aj na to, že predajca nenaplnil očakávania a následne bol klient nepriamo nútený na uskutočnenie kúpy za oveľa vyššiu cenu alebo na zrušenie objednávky.
Marián Taller
(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie)
ZÁKAZNIK JE PÁN