Svoje peniažky si musíme strážiť sami

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Z času na čas sa mi zdá, že mám schizofréniu (rozdvojenie osobnosti). Zo strany veľkej väčšiny ľudí, ktorí mi volajú, počúvam sťažnosti dosvedčujúce, že do peňaženiek je stále hlbšie. Na druhej strane som však nikdy nevidela takú rozsiahlu drobnú stavebnú činnosť ako toto leto.

A aj veľká časť sťažností súvisí práve s firmami, ktoré vykonávajú pomerne nákladné práce: výmenu okien, bytových jadier či opravy fasád budov. Nechcem, samozrejme, tiahnuť do boja proti stavebnej činnosti. Po desaťročia zanedbané budovy a do neba stúpajúce ceny energií všetkých druhov si pýtajú svoje a sú vo väčšine prípadov odôvodnené.

Problém sa začína zväčša pri cenách a nedodržaní zmluvných podmienok. Márne upozorňujú všetky možné ochranné a kontrolné ustanovizne, že je lepšia dôsledná prevencia ako následný plač. Snaha ušetriť napríklad na DPH a dať si robiť aj nákladné opravy „bez papierov“ - rozumej bez riadnych zmlúv a dokladov - je vo väčšine prípadov výhodná iba pre toho, kto opravu vykonáva. Ak nie je seriózny, budete sa v prípade nepodarkov sťažovať márne. Podľa zákona totiž iba súd je oprávnený rozhodnúť spor medzi zákazníkom a podnikateľom. A súdy rozhodujú na základe dôkazov, najčastejšie listinných. Ústne dohody sa končia najmä v patovej situácii, keď súd nevie vyniesť rozhodnutie o vine, pretože je v rovine slova proti slovu.

Priznám sa, že aj ja radšej komunikujem ústne. No pri nákladných veciach si dávam dobrý pozor, aby som mala písomné dôkazy, keby náhodou bolo potrebné ísť súdnou cestou. Takže pozor na uzatváranie dohôd iba „per hubam“!

Teraz však niečo pre tú druhú časť čitateľov, ktorá má skutočne hlboko do vrecka. Musím citovať známu pravdu, podľa ktorej čas sú peniaze. Priatelia, verte mi, že to je pravda! Potrebovala som novú chladničku. Syn objavil obchodný dom, kde mali vyhovujúci typ v akcii. Napriek tomu, že príliš neobľubujem super- a hypermarkety, trvala som na tom, aby sme išli pozrieť do niekoľkých. Výsledok? Ten istý typ chladničky o 3500 Sk lacnejší. Pravda, musela som obetovať asi hodinu na porovnanie cien. Myslíte si, že mi to nestálo za to? Nuž, pre milionára by to asi nebolo zaujímavé, ale pre dôchodcu určite.

To isté, ale v malom, som zažila pri kúpe špeciálneho krému na kožu. V známom bratislavskom obchodnom dome bol za 147 korún, no v Stupave som ho kúpila za 87 Sk! V tomto prípade však išlo o náhodu a nie o zámerné hľadanie lacnejšieho výrobku. Nezanedbateľný cenový rozdiel ma však presvedčil, že v budúcnosti si budem dávať väčší pozor aj pri drobnostiach.

To radím aj vám. Pretože márne sa mi budete sťažovať, že ste nejakí výrobok videli v inom obchode za výrazne nižšiu cenu. Cena výrobku - i keď ide o tisícky - totiž nie je dôvodom na odstúpenie od zmluvy. Takže - najprv zisťuj, potom kúp! Nie naopak!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?