Ponuky obchodníkov sú niekedy klamlivé

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Mnoho ľudí sa pri nákupoch vo veľkých hypermarketoch či supermarketoch riadi cenami uvedenými v akciových letákoch v dobrej viere, že takto ušetria. Netušia, že čísla na letákoch nemusia byť vždy presné, a teda pravdivé.

Dôkazov, že netreba slepo veriť bombastickým ponukám akciových letákoch, lákajúcich zákazníkov na super výhodné nákupy, sa nájde dostatok. Bratislavský inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie v týchto dňoch zverejnil, že pri konaní, ktoré definoval ako klamanie spotrebiteľa, pristihol v Bratislave hneď dva veľké obchodné reťazce - TESCO Stores i Carrefour Slovensko.

TESCO podľa inšpekcie klamalo spotrebiteľa tým, že v akciovom letáku platnom v termíne od 5. do 11. januára tohto roka pre všetky svoje prevádzky uvádzalo nepravdivé údaje o akciovej cene dvoch výrobkov (konkrétne šlo o kuchynskú linku a stojanovú lampu). Nepravdivosť informácie spočívala v tom, že uvádzaná akciová cena nezodpovedala deklarovanej percentuálnej zľave z pôvodnej ceny a v skutočnosti mala byť nižšia. Inšpektori to zistili pri kontrole v hypermarkete TESCO Lamač. Obchodný reťazec za to dostal pokutu 10-tisíc korún.

Carrefour zasa miatol spotrebiteľa nejasnými údajmi o úrovni nákupných podmienok, keď v dvoch akciových letákoch uvádzal rozdielne ceny. V ponukovom akciovom letáku pre všetky svoje prevádzkárne platnom v čase od 19. do 30. januára tohto roka deklaroval predaj dvoch druhov výrobkov v akciových cenách (bravčová krkovička po 114 Sk/kg, bravčový bok po 79 Sk/kg). Zároveň v inom ponukovom akciovom letáku platnom len pre prevádzky Polus a Danubia v Bratislave deklaroval predaj rovnakých dvoch druhov výrobkov v iných - nižších akciových cenách (bravčová krkovička 109 Sk/kg a bravčový bok 69 Sk/kg). Za to inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie uložili Carrefouru pokutu 20-tisíc korún.

Nepravdivých údajov sa nevyvarovala napríklad ani bratislavská spoločnosť SHARK Computers vo svojej prevádzke Predaj výpočtovej techniky v Auparku. Inšpektori zistili, že spoločnosť 4. januára tohto roka na svojej internetovej stránke uvádzala nepravdivý údaj o úrovni nákupných podmienok jedného druhu digitálneho fotoaparátu, pričom v čase ponuky tento výrobok v zásobách spoločnosti už nebol (posledný predaj tohto výrobku sa uskutočnil ešte 10. novembra 2004). Pokuta 20-tisíc korún preto spoločnosť SHARK Computers neminula.

Iba pre zaujímavosť dodajme, že trenčianska spoločnosť PRIMA Computers, ktorá má prevádzku PC a príslušenstvo taktiež v Auparku, dostala pokutu až 50-tisíc korún, nie však za klamanie spotrebiteľa, ale za marenie výkonu kontroly, pretože vôbec nepredložila podklady potrebné pre výkon kontroly súvisiacej so šetrením podnetu spotrebiteľky.

Okrem uvádzania nesprávnych cenových údajov na akciových letákoch či internetových stránkach sa môžu obchodníci dopúšťať aj iných prehreškov, napríklad tým, že niektoré údaje na ich výrobkoch chýbajú. Môže ísť pritom o tovar najrôznejšieho druhu. Spoločnosť Ptaček Slovakia pred vyše rokom vo svojej prevádzke Veľkosklad chovateľských potrieb napríklad ponúkala elektrický akvaristický vnútorný filter, na ktorom chýbalo bezpečnostné upozornenie pre spotrebiteľa. Po kontrole firma síce nedostatok dodatočne odstránila, pokute 10-tisíc korún sa však nevyhla.

Rovnako dopadla aj trenčianska spoločnosť Extratex, ktorá vo svojej prevádzke na Námestí SNP v Bratislave v marci tohto roka predávala osviežovače vzduchu bez označenia údajom o výrobcovi a bez návodu na použitie v štátnom jazyku. Všetky tieto prípady naznačujú, že pri nákupoch v akomkoľvek obchode sa oplatí byť bdelý a všímať si aj detaily.

Peter Verner
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?