Zvýšenie cien neznamená aj väčšie tržby

22.6.2011
0
Páčil sa vám článok?

Rozhodnutie primátora Bratislavy zvýšiť cenu cestovného v mestskej hromadnej doprave prekvapilo zrejme len málokoho. O potrebe upraviť ceny cestovného sa hovorí už dlho, zostáva však otázne, či úprava cien bola tým jediným riešením, ako znížiť dlh dopravného podniku.

Preplnené ulice sú jasným signálom, že individuálna automobilová doprava vyhráva boj s verejnou hromadnou dopravou. Reálne tak hrozí, že augustové zvýšenie cestovného v MHD zvýši aj počet tých, ktorí v meste uprednostnia individuálnu pred hromadnou dopravou.

Snahou vedenia mesta a mestského dopravného podniku by však malo byť naopak dostať čo najviac ľudí z áut do autobusov, električiek a trolejbusov. Zvyšovanie cien cestovného asi nebude ten správny recept. Najmä ak 75 percent cestujúcich, ktorí využívajú električenky, sa zdraženie dotkne minimálne. Tí totiž v kombinácii s mestskou kartou zvýšenie prakticky nepocítia. A tým pádom neprispejú viac na splatenie dlhu dopravného podniku, ktorý za vlaňajšok dosiahol vyše 6 miliónov eur.

Radikálneho zdraženia o 40, resp. 29 percent sa dočkali príležitostní cestujúci, ktorí využívajú 15-, resp. 60-minútové cestovné lístky. A tiež tí, ktorí si lístky kupovali cez SMS. Zostane len na nich, či budú naďalej cestovať MHD a splácať miliónové dlhy dopravného podniku, alebo presedlajú na bicykel či pôjdu radšej autom.

Nie vždy platí, že zvýšenie cien znamená aj vyššie tržby. A nemusí to platiť ani v bratislavskej MHD.

Radoslav Števčík
SLOVO K VECI

Páčil sa vám článok?