Zabudnime na električku, treba jazdiť vlakom
Zdá sa, že minister dopravy považuje pre bratislavskú dopravu za lepšie riešenie železnicu ako električku do Petržalky. Dokonca o tom dokázal presvedčiť aj bratislavského primátora a župana. Všetci traja sa dohodli, že pri čerpaní prostriedkov z Operačného programu EÚ Doprava bude mať prioritu obnova železničnej trate z Predmestia na Filiálku a výstavba 2,5-kilometrového tunela za 400 miliónov eur.
O tom, ako veľmi Bratislavčania potrebujú práve obnovu tejto železničnej trate, však ani jeden z pánov nehovorí. Možno aj preto, že pre Bratislavčanov sa tým doprava v meste nijako nezlepší. Možno práve naopak. Po dokončení stavby v roku 2015 by sa totiž nová stanica Filiálka mala stať konečnou pre vlaky z Pezinka, Trnavy, Galanty, Senca a neskôr aj z Dunajskej Stredy a Podunajských Biskupíc.
Ďalej majú ísť európske peniaze prednostne na zahusťovanie železničných zastávok v meste a v okolí. Pôjde o rekonštrukciu alebo vybudovanie nových staníc a zastávok v meste. Z pohľadu Bratislavčania aj toto vyvoláva pochybnosti, veď nie je tomu ani poldruha mesiaca, čo Železničná spoločnosť zrušila všetky osobné vlaky jazdiace medzi stanicami Nové Mesto a Petržalka. Dôvodom bola nízka vyťaženosť vlakov. Alebo po dokončení projektu v roku 2014 dostanú Bratislavčania rozkazom cestovať po meste vlakom?
Jediným projektom, ktorý by reálne mohol zlepšiť verejnú dopravu v meste a bol by aj na prospech Bratislavčanov, je električka do Petržalky. Tá sa však v poradí dôležitosti u pánov ministra, primátora a župana dostala až na tretie miesto. Polovica Bratislavčanov, ktorí žijú v Petržalke, má teda smolu. S výstavbou sa má síce začať v roku 2013, mesto však na to nemá peniaze a z európskych peňazí príde 23 miliónov eur najskôr až v roku 2014. Ak dovtedy električku nepredbehne iná železničná priorita.
Radoslav Števčík
SLOVO K VECI