Na Slovensku je ospravedlnenie utópiou
Nikdy sa nemôžem sťažovať na nedostatok telefonátov nahnevaných alebo sklamaných spotrebiteľov. V poslednom čase sa akosi rozmnožili sťažnosti na reklamácie.
Podľa zákona o ochrane spotrebiteľov je oprávnený rozhodnúť medzi spotrebiteľom a podnikateľom v konečnej platnosti súd. To si pravdepodobne uvedomuje čoraz širšia skupina podnikateľov, a tak s aroganciou sebe vlastnou odporúčajú spotrebiteľovi čoraz častejšie, aby sa obrátil na súd. Samozrejme, rátajú so skutočnosťou, že úplná väčšina sťažovateľov to neurobí.
Koniec koncov, aj ja radím zabudnúť na súdnu cestu, ak ide o pomerne nízke škody. Súdy majú svoje vlastné vyjadrovanie, ktoré bežný občan neovláda a prakticky tak nemá šancu vyhrať ho bez právneho zastúpenia. Prezradím, že aj ja som na základe slovíčkarenia prehrala súd, hoci išlo o „blbusicher" vec! Právnici majú väčšinou také taxy, že obyčajný človek si kvalitné právne zastúpenie nemôže dovoliť. A tak väčšinou radím pri reklamáciách tovarov za 50 až 80 eur neuvažovať o podaní na súd. Ja viem, že pre dôchodcu či poberateľa sociálnych dávok sa táto suma zdá vysoká, ale uvážte, ak vám súd nedá za pravdu, iba ste strácali čas, nervy a zbytočné náklady. V niektorých prípadoch sa naozaj oplatí radšej na to vykašlať. Nemyslite si však, že sa nedá nič robiť. Napríklad v Bratislave, ale aj iných mestách vychádzajú a bezplatne sú doručované do domácností rôzne noviny (napríklad aj tie naše), kde sa nespokojní spotrebitelia môžu pokojne podeliť so svojou negatívnou skúsenosťou. Je pravdou, že možno ich prípad takáto cesta nevyrieši. Napriek tomu to má význam. Konečne sa aj podnikatelia na Slovensku musia naučiť, že spotrebiteľ nie je ovca, ale pán.
Negatívna reklama môže mať za následok spotrebiteľský bojkot - prípadne výrazný pokles obratu. Domnievam sa, že niet lepšieho vychovávateľa pre našich „tiežobchodníkov" ako výrazný pokles ziskov! Potom sa môžu dovolávať vlastenectva spotrebiteľov podľa hesla Kupujme slovenské výrobky - koľko len chcú! Pretože napriek všetkému (aj keď to tak občas nevyzerá), je zákazník naozaj pánom obchodu. Od jeho ochoty otvoriť peňaženku doma, na Slovensku, a nie kúsok za hranicami, závisí úspech nielen obchodníkov, ale aj výroby, ba aj štátneho rozpočtu. Veď si len spomeňte na spotrebné dane a daň z pridanej hodnoty - ktoré majú nahradiť zbytočné plytvanie štátnych orgánov.
Nechcem nikoho navádzať na nákupy za hranicami, ale je fakt, že tam si spotrebiteľa vážia a pri reklamácií tovaru nerobia ťažkosti. Vo väčšine prípadov vymenia kus za kus a ešte sa aj ospravedlnia! U nás je to zatiaľ utópia!
Marta Černá, Fórum spotrebiteľa
ZÁKAZNÍK JE PÁN