Cena nesmie vzbudiť dojem, že je nižšia

20.5.2011
0
Páčil sa vám článok?

Pri nakupovaní najmä vo väčších obchodných reťazcoch musí človek dávať pozor, aby nenaletel na informáciu vzbudzujúcu dojem, že cena určitého výrobku je nižšia, ako tá účtovaná pri pokladni...

Dňa 1. februára 2011 boli inšpektori SOI na kontrole v prevádzke Nákupné centrum Kaufland na Jantárovej ceste. Kontrola bola na prešetrenie podnetu spotrebiteľky. Inšpektori SOI zistili rozdiel medzi cenou uvedenou na cenovke a účtovanou cenou. Išlo o kuracie prsia s kosťou a kožou Best Farm. Cenová informácia uvedená na cenovke pre tento výrobok znela na 3,19 € /kg. V skutočnosti boli kuracie prsia účtované v sume á 3,99 €/kg.

Za zistené protiprávne konanie a tým aj za porušenie zákona o ochrane spotrebiteľa zodpovedá v plnom rozsahu prevádzkovateľ predajne so statusom predávajúceho, ktorý spotrebiteľovi ponúka a predáva výrobky, alebo poskytuje služby. V zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa je povinnosťou predávajúceho zabezpečiť, aby informácia o cene nevzbudzovala dojem, že je nižšia, ako je skutočná cena. Zodpovedný subjekt sa ku kontrole nevyjadril, zistený protiprávny stav relevantným spôsobom nespochybnil. Pokuta bola 800 eur.

Porušenie zákona má správny orgán, vzhľadom na platnú dikciu zákona o ochrane spotrebiteľa, povinnosť sankcionovať pokutou až do 66 387,83 €, za opakované porušenie povinnosti počas dvanástich mesiacov pokutu do

165 969,59 €. Prevádzkovateľ zriadenia uvedením informácie o cene jedného druhu výrobku, ktorá vzbudzovala dojem, že je nižšia, ako je skutočná cena, preukázateľne porušil povinnosť stanovenú zákonom. Pri určovaní výšky postihu orgán SOI prihliadol aj na následky protiprávneho konania spočívajúce v tom, že označenie výrobku cenou nižšou, ako je cena skutočne účtovaná, uvádza spotrebiteľa do omylu.

Keďže spotrebiteľ plánuje vynaložiť deklarovaný objem finančných prostriedkov na nákup výrobku, v skutočnosti nedobrovoľne vynaloží objem vyšší, bez možnosti ovplyvniť to svojou vôľou, čím dochádza k mareniu účelu zákona. V ňom je jedným z chránených práv spotrebiteľa práve ochrana jeho ekonomických záujmov. Z hľadiska posudzovania miery zavinenia správny orgán pri určovaní výšky pokuty za zistené protiprávne konanie prihliadol na skutočnosť, že predávajúci je povinný dodržiavať všetky zákonom stanovené podmienky predaja výrobkov, za dodržiavanie ktorých zodpovedá objektívne, tzn. bez ohľadu na akékoľvek okolnosti, ktoré spôsobili ich porušenie. Správny orgán pri určovaní výšky pokuty prihliadol na to, že ide o opakované rovnaké protiprávne konanie, zistené aj pri kontrole SOI dňa 28. októbra 2010, na základe čoho vtedy Kauflandu udelelili pokutu 400 eur.

Marián Taller
(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie)

Páčil sa vám článok?