Autobusy jazdia na Devínskej ešte ohľaduplne
Nedávno som sa dozvedel, že idú opravovať zničený úsek cyklistickej cestičky za Vodárenským múzeom. Najskôr som sa skoro nahneval, že tam ide niekto autom, ale keď som sa pánov opýtal, tak mi povedali, že úsek idú opravovať, čo ma veľmi potešilo.
V poslednom čase som si však všimol, že sa osádzali nové cyklistické tabuľky (Carnuntum - Schloss Hof - Bratislava Tour). Čo ma zarazilo, v Devíne na jednej takejto značke je vzdialenosť do Schloss Hofu 9,6 km. Zrejme ide o situáciu, keď bude vybudovaný cyklistický most v Devínskej Novej Vsi. Ten však ešte nie je, preto môže táto tabuľka pôsobiť dezinformačne najmä pre cudzincov alebo ľudí, ktorí to nepoznajú. Bolo by vhodné dané tabuľky zatiaľ odmontovať alebo zakryť, aby sme zbytočne nemýlili turistov.
Ďalej sa chcem venovať Devínskej ceste. Veľa sa píše o jej bezpečnosti. Neohľaduplne vraj jazdia najmä vodiči autobusov. Ja však na tejto ceste považujem za najviac ohľaduplných práve autobusárov. To už nemôžem povedať o vodičoch nákladných áut z kameňolomu a vodičov väčších (terénnych) osobných áut. Preto by tu bolo vhodné, keďže tadiaľ jazdí veľa cyklistov, zrušiť maximálnu povolenú rýchlosť 70 km/h a nechať tam len 50 km/h.
Ďalej na Devínskej ceste, a to najmä v úseku medzi zastávkami Sihoť a Zlaté schody, je veľmi zničený povrch vozovky, kde sa už o asfalte ani nedá hovoriť. Skôr je to kamienková cesta plná výtlkov a nerovností a cyklisti preto musia zachádzať ďalej od krajnice. Preto by ma potešilo, keby sa aj táto cesta opravila a na úsekoch, kde je to možné, ju treba rozšíriť a doplniť o cyklistické pásy. Určite by to prispelo bezpečnosti. Úprimne, nemyslím si, že niekedy bude vybudovaná cyklistická cestička cez ostrov Sihoť...
Pri Devínskej ceste ešte ostanem, a to konkrétne pri križovatke, kde sa schádza z Dlhých dielov. Prechádza tadiaľ aj cyklistická cestička. Tu by bolo vhodné priechody pre chodcov zmeniť na cyklistické priechody (alebo doplniť) a pridať značky pre autá Daj prednosť v jazde cyklistom. Vodiči áut aj tak musia dať prednosť vodičom na hlavnej Devínskej ceste. Zvýšila by sa tým plynulosť pre cyklistov.
Na záver dúfam, že cyklisti začnú mať aj v tomto meste prednosť pred autami a podarí sa, aby ich vodiči neignorovali . Veď cyklisti môžu byť veľkým prínosom pre dopravu v Bratislave (menej náročné na parkovanie, ekologicky čistá, menšia záťaž na MHD). Ďalej dúfam, že sa niečo podarí urobiť aj so súčasnými cyklistickými trasami, ktoré sú zúfalé. Buď sú vedené po rozbitých cestách plných zaparkovaných áut (napr. Líščie údolie - Dúbravská cyklotrasa), alebo po chodníkoch pre chodcov (Ružinovská cyklotrasa). A nemusia sa hneď budovať štyri nové cyklistické trasy.
Sklamalo ma aj tohtoročné sčítanie obyvateľov, kde vôbec nefiguruje ako možnosť dochádzky do zamestnania bicykel, preto sa nepodarí zistiť reálny počet ľudí jazdiacich na bicykli do práce. Určite by to bolo zaujímavé číslo.
Erik Závodský, Bratislava
LIST ČITATEĽA