Za veľké predraženie je vysoká pokuta

6.5.2011
0
Páčil sa vám článok?

Na kontrolu s inšpektormi Slovenskej obchodnej inšpekcie sme sa tentoraz vydali do prevádzky Palace Cinemas v obchodnom centre Eurovea. Prípady sa týkajú správnej miery predaja výrobkov a predraženia nákupu, respektíve služby.

Dňa 21. januára 2011 tu boli inšpektori SOI na kontrole na podnet spotrebiteľa. Počas nej zistili, že predávajúci pri nákupe nedodržal deklarovaný objem podaného alkoholického nápoja. Pri objednávke 2x 40 ml Becherovka 38% á 55 €/l bolo podaných namiesto deklarovaných, objednaných a zaplatených 2x 40 ml - po zohľadnení príslušnej tolerancie 1 ml, 1x 33 ml a 1x 35 ml. Došlo tým k predraženiu nákupu v neprospech spotrebiteľa o 0,65 €.

Na základe podnetu spotrebiteľa ďalej inšpektori zistili, že jednému spotrebiteľovi bola dňa 10. septembra 2010 nesprávne účtovaná cena vstupenky na 3D film, ktorú si kúpil v rámci akcie Zľavnené filmové stredy. Na základe ponukovej akcie bola cena vstupenky 4,20 €. Tá bola uvedená v cenníku na informačnej tabuli aj na webovej stránke. Predávajúci však účtoval 8,00 €. Tým došlo k predraženiu nákupu v neprospech spotrebiteľa o 3,80 €. Za porušenie predpisov zodpovedá podľa SOI spoločnosť Palace Multikino, s.r.o. K oznámeniu o začatí správneho konania o uložení pokuty sa spoločnosť v lehote stanovenej orgánom dozoru nevyjadrila a zistené protiprávne konanie žiadnym relevantným spôsobom nespochybnila. Orgán SOI udelil spoločnosti pokutu 1500 eur.

Pri určovaní výšky pokuty vzala SOI do úvahy aj to, že nedodržaním deklarovaného objemu podaného alkoholického nápoja a nesprávnym účtovaním ceny vstupenky bola spôsobená majetková ujma. V zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa je jedným z chránených práv ochrana ekonomických záujmov spotrebiteľa. Na druhej strane došlo k neoprávnenému prospechu zo strany predávajúceho. Predávajúci je povinný dodržiavať všetky zákonom stanovené podmienky predaja výrobkov, respektíve poskytovania služieb spotrebiteľom, za dodržiavanie ktorých zodpovedá objektívne, tzv. bez ohľadu na akékoľvek okolnosti, ktoré spôsobili ich porušenie. Po zvážení a vyhodnotení týchto skutočností považuje orgán dozoru SOI výšku uloženej pokuty za primeranú.

Inšpektori robia v obchodných prevádzkach kontroly, aby zistili, či predávajúci, dodávatelia, výrobcovia, resp. dovozcovia dodržiavajú povinnosti a zákazy vyplývajúce im zo zákona o ochrane spotrebiteľa alebo právnych aktov Európskych spoločenstiev v oblasti ochrany spotrebiteľa. Rozhodujúcim pre konštatovanie, či bol zákon dodržaný alebo porušený, je stav zistený v čase kontroly.

Marián Taller
(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie)
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?