Tabule hanby sú čistým nezmyslom

29.4.2011
0
Páčil sa vám článok?

Tento článok dostanete do rúk až po Veľkej noci. A hoci ho píšem na Zelený štvrtok, nemá význam upozorňovať vás na nástrahy, ktoré pre neznalých spotrebiteľov nachystal. Za zmienku zato stojí, čo na obchodníkov chystá ministerstvo poľnohospodárstva. Tabule hanby.

Dvadsať rokov som bola pracovníčkou Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej inšpekcie, ktorá mala na starosti kontrolu a hodnotenie všetkých výrobkov obsiahnutých v názve organizácie. Po Nežnej revolúcii som potom riadila dnešnú Slovenskú obchodnú inšpekciu. Opovážim sa preto tvrdiť, že môžem posúdiť súčasnú problematiku, ktorá sa v médiách premieľa v súvislostí s kvalitou potravinárskych výrobkov.

Medzi potravinármi a obchodníkmi bola odjakživa rivalita. Vždy existovala snaha kontrolovať radšej druhú stranu. Lepšie sa dokazovali chyby tých druhých! Ministerstvo pôdohospodárstva nerado počúvalo o nedostatkoch vo vlastných potravinárskych podnikoch. Minister zodpovedný za obchod zase nejasal nad neporiadkom zisteným vo svojom revíre. A pravidlo: Čo pán prosí, to byť musí, sa z „verchušky" kontrolných organizácii prirodzene prenášalo aj na časť inšpektorov. A vlastne sa nič nezmenilo. Ministerstvo, ktoré šéfuje výrobcom potravín, viní zo všetkých nedostatkov obchodníkov.

Súhlasím, ani tí nie sú anjeli. Z pultov by mali včas odstavovať výrobky po lehote spotreby. Mali by mať čisto a poriadok v skladoch. Proti hlodavcom existujú prípravky na ich ničenie alebo aspoň poriadna mačka! Chcieť však od obchodu zodpovednosť za kvalitu dodaných výrobkov je nezmysel. Určite, je možné vyžadovať laboratórnu kontrolu všetkých vstupov, ale tá je drahá a predpokladám, že náklady na ňu by obchod preniesol do ceny výrobkov. Máte dojem, že nám ceny nerastú dosť výrazne aj bez toho?

Tabule hanby, o ktorých tak zanietene hovorí minister poľnohospodárstva, považujem preto za nezmysel a nesystémové riešenie. Navyše by určite narástli žaloby za poškodenie dobrého mena obchodov. A aj súdne trovy sú nákladovou položkou, ak sa nemýlim! Domnievam sa, že oveľa viac by pomohli častejšie kontroly zamerané na nedostatky, ktoré môže obchod ovplyvniť, a súčasne častejšie apelovať na spotrebiteľov, aby vo vlastnom záujem venovali väčšiu pozornosť nakupovaniu. Možno by nebolo od veci vymyslieť akciu napríklad v podobe nájdeš tovar po dátume spotreby, odovzdáš ho pri pokladni a zadarmo dostaneš obdobný výrobok.

Neznášam hurá systém, ktorý nikomu výrazne nepomôže, ale zato stojí nejaké peniaze. A tabule hanby by určite niečo stáli...!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľa
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?