Potraviny vyžadujú zdravotný preukaz

8.4.2011
0
Páčil sa vám článok?

Prípad kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) sa tentoraz týka nedodržania povinnosti prevádzkovateľa zabezpečovať hygienické podmienky pri predaji výrobkov.

Pri kontrole 17. decembra 2010 v prevádzke Sypané čaje v Nákupnom centre Aupark nepredložili kontrolórom zdravotné preukazy zamestnankýň. Kontrola bola zameraná na dodržiavanie ustanovení zákona z hľadiska dodržiavania hygienických podmienok. Ďalšia zamestnankyňa síce predložila inšpektorom SOI svoj zdravotný preukaz, bol však už neplatný, jeho platnosť sa skončila v roku 2005.

Inšpektori ďalej zistili, že v prevádzke sa nenachádzal reklamačný poriadok na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi. Na základe zisteného porušenia zákona o ochrane spotrebiteľa bolo zástupcovi prevádzkovateľa zaslané oznámenie o začatí správneho konania na adresu sídla uvedenú v obchodnom registri. K oznámeniu sa prevádzkovateľ vyjadril listom zo 16. februára 2011. V súvislosti s nepredložením zdravotných preukazov zamestnancov uviedol, že kontrola bola urobená pred Vianocami, keď je najväčší nápor zákazníkov, takže v prevádzke vypomáhali aj pracovníci, ktorí normálne pracujú na úseku administratívy a neprichádzajú do styku s potravinami. Doplnil, že na základe kontroly si už aj oni vybavili zdravotný preukaz. K chýbajúcemu reklamačnému poriadku namietol, že v prevádzke sa v čase kontroly nachádzal a bol na viditeľnom mieste, nie však na takom, ktoré každému hneď padne do oka.

Steny v predajni sú vraj zastavané regálmi a voľný priestor na pulte je už obsadený inými právnymi predpismi, takže reklamačný poriadok umiestnili na záves, ktorý oddeľuje predajňu od skladu. Zistený nedostatok prevádzkovateľ odôvodnil tým, že v čase kontroly pracovali v predajni zastupujúce predavačky, ktoré nevedeli, že reklamačný poriadok má byť v predajni.

Podľa SOI je následné odstránenie nedostatkov po kontrole povinnosťou zodpovedného prevádzkovateľa, ktorú mu ukladá ustanovenie zákona o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa. Ďalej prevádzkovateľ vo vyjadrení len opísal okolnosti, ktoré spôsobili zistené nedostatky. Tie sú však subjektívneho charakteru a správny orgán ich nepovažuje za relevantné pre prípadné prehodnotenie jeho objektívnej zodpovednosti za porušenie zákona zisteného v čase kontroly.

SOI pri určovaní pokuty 400 eur prihliadla tiež na následky zisteného protiprávneho skutkového stavu. Nepredložením zdravotných preukazov zamestnankýň totiž prevádzkovateľ predajne objektívne nepreukázal kontrolnému orgánu, že osoby sú oprávnené pracovať a manipulovať s predávaným sortimentom.

Marián Taller
(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie)
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?