Samospráva chce s reklamou robiť poriadok
Zdá sa, že pohár trpezlivosti bratislavskej samosprávy s vonkajšou reklamou začína pretekať. Starostovia sa dohodli, že urobia evidenciu všetkých bilbordov v mestských častiach a ešte do leta by sa problémom mali zaoberať aj mestskí poslanci. Možno až polovica všetkých reklamných zariadení je totiž v meste osadených načierno!
Prvou lastovičkou, že nastal čas regulovať vonkajšiu reklamu v meste a začať konať proti nelegálnym reklamným nosičom, bolo všeobecne záväzné nariadenie, ktoré ešte vlani prijala mestská časť Staré Mesto. Bývalá staromestská samospráva stanovila jasné pravidlá, kde na území mestskej časti môže byť osadená aká reklama. Súčasne vyzvala majiteľa bigbordu na rohu Mýtnej a Štefanovičovej ulice na odstránenie zariadenia, ktoré nielenže bolo osadené v rozpore s nariadením, ale aj bez stavebného povolenia. Správne konanie síce pokračuje, bigbord však stojí na mieste a stále zarába na reklame!
Do boja proti vonkajšej reklame sa najnovšie pustil starosta najväčšej mestskej časti. Petržalčanov najviac trápi nelegálna reklama. Z asi 600 petržalských bilbordov je vraj až 40 percent postavených na čierno. Z toho najviac na pozemkoch hlavného mesta - až 70 percent, na súkromných pozemkoch približne 20 percent a na pozemkoch mestskej časti zvyšných 10 percent.
Na to, aby mohla samospráva účinnejšie odstraňovať čierne stavby a tým aj čierne bilbordy, je potrebná zmena stavebného zákona. Na to, aby viac nerástli v meste reklamné zariadenia živelne ako huby po daždi stačí aj dobré všeobecne záväzné nariadenie. Napríklad aj také, aké majú od vlaňajška v Starom Meste.
To, že až 80 percent nelegálnych reklamných zariadení stojí v Petržalke na pozemkoch mesta alebo mestskej časti je alarmujúce, ale nie až také prekvapujúce. Zostáva veriť, že nová bratislavská mestská samospráva opäť len nesľubuje a konečne urobí v meste poriadok s vonkajšou reklamou. A nielen s tou nelegálnou.
Radoslav ŠtevčíkSLOVO K VECI