Pri problémoch istia zmluvy a doklady
Sú problémy, ktoré sa riešia ťažko. Každý, kto musí v byte či na dome niečo opraviť, vymeniť alebo prestavať, sa už stretol s ťažkosťami pri výbere poskytovateľov služieb.
Problém pritom nie je v tom, že by ich bolo málo - veď v inzerátoch sa ponúkajú desiatky firiem vo všetkých oblastiach Slovenska. Problém je v správnom výbere firmy. Všetky totiž sľubujú hory-doly a, samozrejme, na najvyššej úrovni vykonaných prác. Podobne pružné sú aj pri vyžadovaní zálohy. Zväčša začne pre objednávateľa kalvária pri termínoch.
Taký rozbombardovaný byt či dom nikomu na nálade nepridá. Ak sa situácia ešte skomplikuje neodborným postupom či zjavnými chybami na vykonanom diele, obe strany strácajú nervy. Teda tak spotrebiteľ, ako aj firma - sľubotechna. Hoci aj pre oblasť služieb platí záruka, nespokojný zákazník sa väčšinou nedokáže s vykonávateľom spojiť. V telefóne komunikuje iba odkazovač a na zanechaný odkaz nikto neodpovedá. A to je presne tá chvíľa, keď začne zvoniť telefón Fóra spotrebiteľov.
Väčšina telefonátov sa začína otázkou: „Je to možné, že ..." Isteže, všetko je možné, aj to, že niekomu vôbec nezáleží na dobrom mene vlastnej firmy. Ťažšie však poradiť, ako vzniknutú situáciu riešiť. Moja prvá otázka býva: Máte písomnú zmluvu, v ktorej je uvedený rozsah objednaných prác, termín vykonania, čiže začiatok a koniec prác, a predbežná cenová kalkulácia, čiže čo za to zaplatíte.
Okrem toho sa odporúča zakotviť v zmluve aj sankcie, ak vykonávateľ nevykoná dielo včas alebo v dohodnutej akosti. Myslíte si, že neviem, ako život chodí. Isteže viem. Veď sama som doplatila veľkou sumou na svoju dôveru. Aby sa vám to nestalo, radím: na kus papiera bez veľkých formalít uvedené veci zachytiť. A ak dávate zálohu, ja dávam maximálne do výšky materiálových nákladov, potom si o zaplatení vyžiadajte doklad.
Zachovanie týchto pravidiel dáva šancu, že sa svojho práva domôžete aspoň na súde. Veď v prípade stavebných prác ide takmer vždy o veľké peniaze. Rada nakoniec: nikdy nezaplaťte konečnú sumu na vykonané práce, ak nie ste s jej vykonaním spokojný! V momente, keď má vykonávateľ peniaze doma, stráca sa jeho záujem odstrániť nedostatky. A vás čakajú desiatky telefonátov s odkazovačom. A aké chyby ešte robí spotrebiteľ?
Okrem často ústnych dohovorov aj tie, že pristúpi na cenu bez DPH. Ušetrí pár korún, ale v prípade reklamácie napríklad aj za nevhodný materiál, má jednoducho smolu.
Svojím konaním sa totiž podieľa na snahe podnikateľa na daňový únik. Nielen z hľadiska DPH, ale najmä na dani z príjmov. Ak teda nechcete podporovať tzv. šedú ekonomiku, tak nechcite pochybne šetriť.
Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN