Kofola nie je vždy originálna Kofola

25.3.2011
0
Páčil sa vám článok?

Najnovší prípad kontroly inšpektorov Slovenskej obchodnej inšpekcie sa týka predaja výrobku, ktorým porušili práva duševného vlastníctva. Možno to poznáte - naliali vám iné než to, čo ste si objednali.

Dňa 21. decembra 2010 boli inšpektori SOI na kontrole v prevádzke Pub u Husáka na Jadranskej ulici. Zamerali sa na ponuku a predaj nealkoholického nápoja tmavej farby pod názvom Kofola. Počas kontroly zistili, že predávajúci ponúkal a predával tmavý nealkoholický nápoj na vývesnej tabuli a cenníkoch označený názvom Kofola. V skutočnosti išlo o predaj, podľa zistenia z označenia sudu, nápoja Hejkola.

Predávajúci neoprávnene použil slovné označenie Kofola, ktoré je na základe zistenia z verejne prístupného registra ochranných známok chránené ochrannou známkou spoločnosti Kofola Holding, a.s., Ostrava, Česká republika. Označenie na základe udelenej licencie môže používať na území Slovenska spoločnosť Kofola so sídlom v Rajeckej Lesnej na základe udelenej sublicenčnej zmluvy s Pivovarom Steiger. Ponukou a predajom výrobku porušujúceho práva duševného vlastníctva, označením nápoja Hejkola chráneným slovným označením Kofola predávajúci porušil zákaz klamania spotrebiteľa, čím došlo k porušeniu ustanovenia zákona o ochrane spotrebiteľa.

Zákon o ochrane spotrebiteľa upravuje zákaz klamania spotrebiteľa. Za klamanie spotrebiteľa sa považuje aj ponuka alebo predaj výrobkov či poskytovanie služieb porušujúcich práva duševného vlastníctva, ako aj skladovanie takých výrobkov s cieľom ponuky alebo predaja. Jednou z častí duševného vlastníctva je priemyselné vlastníctvo, ktoré zastrešuje práva, zaručujúce ich držiteľom výhradný monopol na technické alebo estetické vynálezy a rozlišovacie znaky. Ochranná známka je označenie tvoriace slová vrátane osobných mien, písmená, číslice, kresby, tvar výrobku alebo jeho obal, prípadne ich vzájomné kombinácie, ako aj farebné kombinácie, rozlišujúce tovary alebo služby pochádzajúce od rôznych osôb, zapísané do registra ochranných známok.

Majiteľ ochrannej známky má výlučné právo označovať ňou svoje tovary alebo služby, pre ktoré je zapísaná v registri, alebo ju používať v spojení s týmito tovarmi alebo službami. Pri určovaní výšky pokuty, 700 eur, prihliadla SOI aj na možné následky - informácia zvádza zákazníka k záveru, že kupuje originál výrobku chráneného ochrannou známkou. V skutočnosti však dostáva len podobný výrobok.

Marián Taller
(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie)
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?