Pozor na neskoré vybavenie reklamácie
Medzi prípady kontroly inšpektormi Slovenskej obchodnej inšpekcie sme zaradili porušenie povinnosti predávajúceho vybaviť reklamáciu spotrebiteľa v zákonom stanovenej tridsaťdňovej lehote od jej uplatnenia.
Pokutou 500 eur sa skončila kontrola SOI, ktorú 17. augusta 2010 urobili v sídle CK Medina Tour. Bola zameraná na prešetrenie reklamácie spotrebiteľky z Turzovky. Týkala sa nedostatkov poskytnutej služby počas pobytu v zariadení Hotel Radisson Blu Resort*****, Taba, Egypt, v termíne 24. mája až 3. júna 2010. Reklamácia nebola vybavená v zákonom stanovenej lehote tridsiatich dní odo dňa jej uplatnenia. Týmto protiprávnym konaním došlo podľa SOI k porušeniu ustanovenia zákona o ochrane spotrebiteľa.
K oznámeniu o začatí správneho konania sa spoločnosť vyjadrila listom. Vo vyjadrení priznala nedodržanie zákonom stanovenej lehoty na vybavenie reklamácie spotrebiteľky. Dodala, že prijala potrebné opatrenia v podobe opätovného poučenia zamestnancov o povinnostiach vyplývajúcich zo zákona o ochrane spotrebiteľa tak, aby sa nedostatok už neopakoval. Ďalej zástupca spoločnosti poukázal na zmeškanie lehoty o jeden deň a na zložitosť preverenia rozhodujúcich okolností reklamácie u poskytovateľov jednotlivých služieb zainteresovaných na zájazde. Rovnako poukázal na fakt, že nejde o nedostatok týkajúci sa zájazdu, teda služieb zahrnutých v zájazde, ale o porušenie následnej povinnosti, z ktorého nevznikla spotrebiteľke žiadna ujma. Uvedené skutočnosti požiadal účastník konania zohľadniť pri rozhodovaní správneho orgánu vo veci.
Podľa Inšpektorátu SOI je povinnosťou spoločnosti nedostatok následne po kontrole odstrániť. V zmysle zákonného ustanovenia je kontrolovaná osoba povinná v určenej lehote odstrániť zistené nedostatky, ich príčiny alebo vykonať okamžité nevyhnutné opatrenia na ich odstránenie a podať o nich a o ich výsledkoch v určenej lehote správu.
K podmienkam zákona o ochrane spotrebiteľa patrí aj povinnosť predávajúceho vybaviť reklamáciu spotrebiteľa v zákonom stanovenej tridsaťdňovej lehote od jej uplatnenia. Správny orgán SOI pri určovaní výšky pokuty prihliadol na to, že protiprávnym predlžovaním lehoty na vybavenie reklamácie dochádza k majetkovej ujme spotrebiteľa včasným nevrátením kúpnej ceny v prípade neodstrániteľného nedostatku reklamovanej služby. Správny orgán vzal do úvahy aj minimálnu dĺžku trvania protiprávneho stavu, a to jeden deň po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie, rovnako aj to, že predávajúci je dodržiavať podmienky predaja výrobkov a služieb.
Marián Taller
(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie)