Pozor si treba dávať pri každej kúpe

17.12.2010
0
Páčil sa vám článok?

Mikuláša sme už zvládli a pred nami sú Vianoce. Vianočné ozdoby nás síce v obchodoch vítajú už poriadne dlho a teraz sa pridala aj sviatočná výzdoba mesta. No a prirodzene aj vianočné trhy - raj pre predavačov všakovakých dobrôt a darčekových predmetov.

Veď kto by sa zameriaval na kontrolu hmotnosti ponúkaného mäsa či na korektné nalievanie punču! Radujme sa, veseľme sa - a nekazme si náladu zbytočnými sťažnosťami na nie vždy perfektný spôsob predaja. Nič proti atmosfére vianočných trhov, ale na niečo by som predsa len upozornila. Táto atmosféra je okrem predavačov aj rajom vreckových zlodejov.

Nemali by ste pri sebe nosiť veľké obnosy peňazí a mať v peňaženke aj všetky doklady. Nejednému návštevníkovi vianočných trhov zhorkla nálada, keď musel vybavovať nové doklady a blokovať kreditky!

Iná nástraha číha na nič netušiaceho spotrebiteľa počas nákupov všakovakých darčekových predmetov. Naozaj sa vyplatí výrobky si v pokoji prezrieť tak, aby ste ich mohli v prípade potreby reklamovať ešte počas konania vianočných trhov. Po ich skončení budete predajcu hľadať len veľmi ťažko! Toľko o trhoch.

Iná kapitola je nákup cez internet. Je to pohodlný, moderný a aj výhodný spôsob predaja. Dokonca aj zákon je na strane spotrebiteľa, pretože umožňuje vrátiť tovar bez uvedenia dôvodu do siedmich dní od jeho prevzatia alebo od uzavretia zmluvy o poskytnutí služby.

Musíte však konať čo najskôr a musíte si dať záležať na tom, aby bola vaša výpoveď od zmluvy doručená v uvedenej lehote. Lehota sedem dní je totiž taxatívna a na Slovensku nenávratne uplynie do siedmich dní.

Ak nakupujete tovar cez internet z cudziny, informujte sa ešte pred kúpou o presných podmienkach v danej krajine. Napríklad v Česku sú to dva týždne. A ešte o jednej veci by ste sa mali informovať pred kúpu: O serióznosti príslušného predajcu. Presvedčte sa, ako dlho už internetová predajňa existuje a či nie sú na ňu sťažnosti. Nie všetci poskytovatelia tejto formy predaja sú seriózni a je na vás obetovať trochu času na prevenciu uzavretia zmluvy. Ak sa vám výrobok po čase pokazí, chráni vás záručná lehota. Tá je v Európskej únie pri tovare zakúpenom cez internet minimálne dva roky., prípadne jeden rok na tovar zo second handu.

Reklamácia musí byť doložená kópiami potvrdenej objednávky, uzatvorenej zmluvy a správy o zaplatení tovaru. Predajca vás pritom oboznámi o mieste autorizovaného servisného strediska, ktoré je najbližšie k miestu vášho bydliska. Tam zašlete riadne zabalený reklamovaný tovar s kompletným príslušenstvom, opisom chyby, originálnym záručným listom a dokladom o zaplatení. Nezabudnite si všetko dôkladne zdokumentovať! Dúfam však, že tieto rady nebudete potrebovať.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?