Autá patria na cestu a chodci na chodníky
Pri prechádzke bratislavskými ulicami zostáva človeku niekedy rozum stáť. Autá parkujú všade, kam sa len dostanú. Akoby niektorí vodiči nikdy nepotrebovali chodiť po chodníkoch, zaparkujú autá tak, že chodec nemá šancu. Autá parkujú na chodníkoch a chodci chodia po cestách. Ako v Kocúrkove.
Keď bratislavský magistrát po opakovanej kritike Bratislavských novín konečne nechal osadiť po oboch stranách Námestia Martina Benku železné stĺpiky, autá tu prestali parkovať a odvtedy námestie patrí chodcom. Situácia sa opakovala na Hodžovom námestí pred prezidentským palácom - najlukratívnejšie čierne parkovisko v republike skončilo v okamihu, keď tu magistrát nechal osadiť liatinové stĺpiky s reťazami. Odvtedy tu autá neparkujú a námestie patrí chodcom. Rovnako mesto vyriešilo situáciu pred Metropolom - po osadení stĺpikov tu už autá na chodníku neohrozujú chodcov.
Podobne postupovala staromestská samospráva pri zavádzaní nových parkovacích zón. Na chodníkoch, kde parkovali autá, alebo kadiaľ na chodník vchádzali, nechal staromestský miestny úrad osadiť pevné zábrany. Na Sasinkovej, pred Blumentálskym kostolom, na Gorkého ulici - všade tam chodníky opäť slúžia pôvodnému účelu, na ktorý boli vybudované - chodcom na chodenie.
Problémy však spôsobujú parkujúce autá bratislavským chodcom nielen v centre mesta. Pokiaľ to je navyše na chodníkoch frekventovaných križovatiek, vchádzajúce a vychádzajúce ohrozujú aj plynulosť cestnej premávky. To je prípad križovatky Tomášikovej ulice a Trnavskej cesty, ale aj Záhradníckej a Miletičovej ulice, kde autá parkujú tak bezohľadne, že chodci nie sú bezpeční na chodníku ani na priechode pre chodcov a musia chodiť po ceste.
Autá patria na cestu a chodci na chodníky. Učia sa to už deti v materskej škole. Niektorí vodiči to však zrejme nevedia. A pred nimi musí samospráva chodcov chrániť - aj stĺpikmi po okrajoch chodníkov.
Radoslav Števčík
SLOVO K VECI