S parkovaním je treba urobiť poriadok
Bratislavské ulice trpia akútnym nedostatkom parkovacích miest. Socialistickí urbanisti nemysleli na to, že počet motorových vozidiel môže niekoľkonásobne prevýšiť počet domácnosti v meste.
Že na jedného Bratislavčana bude v roku 2010 pripadať jedno motorové vozidlo, resp. evidenčné číslo vozidla. Nehľadiac na to, že bratislavské ulice sú vystavené náporu veľkého množstva áut prakticky z celého Slovenska.
Každodenná realita bratislavských ulíc je otrasná. Vodiči chcú po meste nielen jazdiť, ale aj parkovať. A pokiaľ možno, tak zadarmo. Vo väčšine mesta nie je parkovanie regulované. Autá parkujú všade, kde je to len trochu možné, bez ohľadu na to, či obmedzujú chodcov alebo ničia zeleň. Výnimkou je zatiaľ iba centrálna mestská časť, kde pred vyše desiatimi rokmi vznikla za asistencie súkromnej firmy zóna regulovaného parkovania. Problém nedostatku parkovacích miest to síce nevyriešilo, v centre Starého Mesta však platia jasné pravidlá, kde je možné parkovať a kde nie.
Súčasná staromestská samospráva v krátkom čase sprevádzkuje ďalšiu zónu regulovaného parkovania a na jeseň by mali pribudnúť ďalšie. Staromešťania a návštevníci zóny tu už nebudú môcť parkovať hala-bala, autá budú môcť odstaviť iba na vyznačených miestach.
Parkovanie v novej zóne regulovaného parkovania bude zatiaľ bezplatné, platná legislatíva totiž samospráve neumožňuje vyberať za krátkodobé parkovanie miestnu daň či poplatok. Samospráva síce z regulovaného parkovania nezíska ani cent, nastolí však v ďalšej časti Starého Mesta poriadok. Autá nebudú parkovať na chodníkoch a na trávnatých plochách. Keďže vytvorenie a údržbu zóny bude samospráva financovať z obecného rozpočtu, rozhodla sa uprednostniť staromestských vodičov - väčšina vyznačených parkovacích miest bude vyhradených pre Staromešťanov. Kto prv príde, ten zaparkuje.
Iné bratislavské mestské časti zatiaľ idú iným smerom, ponúkajú prenájom vyhradených parkovacích. Kto zaplatí miestnu daň za užívanie verejného priestranstva, bude mať parkovacie miesto iba pre svoje auto. Problém nedostatku parkovacích miest to nerieši, nenastolí sa tým ani poriadok v parkovaní. Samospráva síce zarobí, bude to však na úkor väčšiny obyvateľov mestskej časti. O aký verejný záujem ide v tomto prípade? Aby pár vyvolených, ktorí na to majú, mohlo zaparkovať...
Radoslav Števčík
SLOVO K VECI