Byť dobrovoľníkom neznamená zarábať

18.3.2010
0
Páčil sa vám článok?

Tento príspevok dostanete do rúk najskôr o tri dni. To už bude po svetovom dni spotrebiteľov, ktorý sa pripomína každý rok 15. marca. Ako väčšina rôznych vyhlásených pamätných dní, ani tento nezanechá u väčšiny občanov hlbšiu stopu.

Akurát ak poslúži organizáciám, ktoré chránia práva spotrebiteľov na viac-menej sebaľútostivé reči o nedostatočných finančných zdrojoch na ich činnosť. Čo je pravda, je pravda. Ochranári na Slovensku to nemajú veľmi ružové. Sčasti je to ich vlastná chyba: Na papieri je ich niekoľko desiatok, v skutočnosti však iba niektoré naozaj vyvíjajú nejakú činnosť na dobrovoľnej báze a už vôbec nedokázali za dvadsať rokov vytvoriť jednu silnú organizáciu.

Naopak, vznikali stále nové a nové združenia v nádeji, že sa nejako dostanú k peniazom z Bruselu alebo z rozpočtu miest a obcí či vlády. Ak sa táto ich nádej nenaplnila, zostali existovať iba na papieri, ale nevyvíjajú prakticky žiadnu činnosť. Príčinu tohto javu vidím v zle pochopenom prístupe vlády, ktorá ponechala problémy ochrany spotrebiteľov na pleciach dobrovoľných občianskych združení bez toho, aby im vytvorila finančné zázemie. To na jednej strane. Na druhej je nesprávne pochopená dobrovoľnícka činnosť. Byť dobrovoľníkom neznamená zárobkovú činnosť. A už vôbec sa z takých príjmov nedá uživiť rodina. Preto sa dobrovoľníci vo svete grupujú predovšetkým z radov mládeže, ktorých ešte živia rodičia, dôchodcov, ktorí dostávajú (síce mizerný) dôchodok a v najlepšom prípade z ľudí, ktorí si môžu dovoliť darovať bezplatne svoj čas na prospešné projekty.

Žiaľ, na Slovensku je všetko akosi inak. K nám, do Fóra spotrebiteľov, sa hlási pomerne veľa záujemcov. Len čo sa však dozvedia, že ich práca bude odmenená iba „vatikánskou“ valutou, to jest Pán Boh zaplať, viac sa už neohlásia. Sem-tam prejaví snahu o spoluprácu menej známy politik, ale o takých zase nemáme záujem my, pretože sa chcú zviditeľniť tak, že im budeme „prihrávať“ hotové materiály, podľa možnosti spracované v elektronickej podobe, ktoré oni potom tzv. predajú.

A preto nastáva reakcia, že sme vlastne potvory. Áno sme. Dávame rady a bezplatne aj pomocnú ruku bezradným spotrebiteľom. Radíme im, ako si sami môžu pomôcť voči podnikateľom. Ak vieme, radi pomôžeme aj informáciami čoho sa majú vyvarovať, či ako nájsť serióznych podnikateľov.

Svoju činnosť považujeme za službu a nič za ňu nechceme. Počas nášho pôsobenia sme za uplynulých dvadsať rokov pomohli stovkám bezradných spotrebiteľov. Zriedka - ale v poslednom čase akosi častejšie - sa nám niekto aj poďakuje. A my veríme, že tú „vatikánsku“ valutu naozaj dostaneme.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN
Páčil sa vám článok?