Za nedostatky má zodpovedať výrobca

4.3.2010
0
Páčil sa vám článok?

Dvadsať rokov som pracovala v kontrole potravín. Konkrétne v štátnej skúšobni. Vykonávalo sa tam tzv. povinné hodnotenie a schvaľovanie nových potravinárskych výrobkov a výrobkov dovezených zo zahraničia.

Pred schválením sa výrobky nesmeli uviesť na trh. Celý systém slúžil na to, aby sa na trh nedostali výrobky, ktoré by poškodili spotrebiteľov. Proces to to bol pomerne zložitý a a možno aj preto ho hneď po nežnej revolúcii zrušili. Škoda. Vyše päť rokov som potom riadila Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Prečo začínam takto podivne? Pretože kontrola potravinárskych výrobkov a kontrola obchodu sa ani v minulosti nemali v láske. Napriek všetkému však mali spoločného nepriateľa: Ľudský faktor. Či už to boli potentáti z čias komunizmu, alebo vševedkovia z radov politikov súčasnej doby, všetci mali bohorovný dojem, že rozumejú problematike potravín a obchodu.

Veď oni všetci nakupujú, aj sa stravujú. A preto si trúfajú vnášať do výslovne odbornej problematiky legislatívny chaos. Tak v minulosti, ako aj teraz. A pretože sú dostatočne nedosiahnuteľní, na ich nekvalifikovanosť dopláca obyčajný občan - spotrebiteľ. Ide ma trafiť šľak nad rôznymi vyjadreniami o tom, ako sa ubližuje domácim výrobcom potravín. Odkedy si pamätám, ministerstvo poľnohospodárstva (kam patrí aj potravinársky priemysel) držalo tzv. „ochranný dáždnik“ predovšetkým nad poľnohospodárstvom.

Potravinári im boli viac-menej ukradnutí a bolo na nich, ako aj z menej kvalitnej suroviny vyrobia kvalitné výrobky vyhovujúce požiadavkám noriem. Po sprivatizovaní potravinárskych podnikov dokázali noví vlastníci vylobovať u zákonodarného zboru taký „ochranný dáždnik“ aj nad svojimi výrobkami. Je vinou obchodníkov, že v lobingu zaspali. Vlastne sa iba bránia proti obvineniam (aj z najvyšších miest), že využívajú svoju ekonomickú silu na ubližovanie dodávateľom.

No prosím, nevylučujem, že sa nájdu aj takí podnikatelia. No snaha zničiť reťazce je kontraproduktívna práve pre domácich producentov potravín a predovšetkým pre spotrebiteľov.

Obchod nie je charita - ak chce prežiť v konkurencii, musí tvoriť primeraný zisk. Nový návrh zákona o neprimeraných podmienkach je, prepáčte za výraz, blbosť na druhú.

Predajca predsa nemôže prebrať zodpovednosť za nedostatky spôsobené výrobcom. Mohla by som na základe dlhoročných skúseností rozprávať tisíc a jednu vec o šmejdoch, ktoré opustili sklady potravinárskych výrobcov. Napríklad čistiaci roztok namiesto mlieka, neúnosné presolenie mäsových výrobkov, kvasiace nealko nápoje, cudzie predmety v pekárenských a konzervárenských výrobkoch a podobne.

Nedal pán Boh svini rohy, lebo by klala: A nemôže nikto trestať nevinného za chyby iného. Desí ma, že pred voľbami začnú horúčkovitú legitímnu činnosť (aby sa zviditeľnili) politici, ktorí si iba myslia, že rozumejú problematike!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN
Páčil sa vám článok?