Zákazník má vedieť termín konca akcie

25.2.2010
0
Páčil sa vám článok?

Klamať spotrebiteľa uvádzaním neúplných údajov o nákupných podmienkach sa nevypláca. Doplatia na to prevádzky, ktoré aj na podnet spotrebiteľa, alebo z vlastnej iniciatívy navštívia inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Je to aj prípad podnetu zákazníka, ktorý si 5. augusta 2009 pri nákupe v prevádzke dm-drogéria na Ivanskej ceste uplatnil pätnásťpercentnú formu poukážky drogérie na nákup v hodnote 40 eur. Zľavu mu však odmietli s tým, že akcia platila do 31. júla 2009. Inšpektori SOI zistili, že spotrebiteľ o konci akcie nebol informovaný, čím došlo k jeho oklamaniu.

Na podnet spotrebiteľa robili inšpektori SOI kontrolu 19. augusta 2009. Pracovníčka prevádzky do vysvetlivky inšpekčného záznamu spísanom pri kontrole uviedla, že nedopatrením sa na poukážku zabudol napísať dátum konca jej platnosti. Súčasne bola pri kontrole poskytnutá kópia správy elektronickej pošty zo 6. júla 2009 adresovanej z vedenia obchodnej spoločnosti dm drogerie markt, s.r.o., Bratislava, jednotlivým filiálkam, obsahom ktorej boli pokyny, ako postupovať pri vydávaní poukážok s 15-percentnou zľavou na nákup.

Spoločnosť v liste potvrdila, že spotrebiteľke mala byť zľava poskytnutá automaticky aj po uplynutí platnosti poukážky, pretože nie jej vinou na poukážke chýbal údaj o dátume konca jej platnosti. Spoločnosť uviedla, že spotrebiteľka dostala poukážku v jednej z filiálok, kde zrejme pokladníčka len omylom alebo pozabudnutím sa pri väčšom počte spotrebiteľov jej nenapísala lehotu platnosti. Spoločnosť ďalej uviedla, že ju chyba mrzí a dodatočne sa jej ospravedlní poskytnutím 15-percentnej zľavy na celý nákup v kontrolovanej prevádzke.

Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie so sídlom v Bratislave pre Bratislavský kraj, ako príslušný orgán dozoru, preskúmal podkladový materiál v predmetnej veci v celom rozsahu a dospel k záveru, že protiprávny skutkový stav bol zo strany SOI spoľahlivo preukázaný. Nielen výsledkom kontroly urobenej inšpektormi SOI dňa 19. augusta 2009 v uvedenej prevádzke, ale i samotným vyjadrením spoločnosti k oznámeniu o začatí správneho konania, ktorým si priznal svoje pochybenie sa opodstatnenosť podnetu spotrebiteľky v celom rozsahu potvrdila.

Snahu ospravedlniť sa spotrebiteľke za zlyhanie dodatočným poskytnutím 15-percentnej zľavy na celý nákup orgán dozoru hodnotí pozitívne, avšak táto skutočnosť nezbavuje spoločnosť od zodpovednosti za protiprávne konanie, ktorá je založená na objektívnom princípe.

Zákon o ochrane spotrebiteľa upravuje niektoré podmienky podnikania z hľadiska ochrany spotrebiteľa. K týmto podmienkam patrí zákaz predávajúceho klamať spotrebiteľa uvádzaním neúplných údajov o nákupných podmienkach. Pokuta bola 500 eur.

Marián Taller
(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie) 

Páčil sa vám článok?