Reklamácia musí byť vybavená včas
Poskytovanie písomných informácií o spôsobe použitia výrobku, ošetrovania a údržbe v štátnom jazyku je základnou povinnosťou predajcu. Aj to bolo predmetom kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie v nasledujúcom prípade.
Inšpektori SOI boli na kontrole v prevádzke Obuv WOJAS v komplexe Polus City Center. V priamej ponuke pre spotrebiteľa našli 26 druhov výrobkov, z toho štyri druhy na ošetrovanie obuvi a 22 druhov koženej galantérie, spolu v hodnote 2530,60 eura. Výrobky nemali písomný návod na použitie, ošetrovanie a údržbu v štátnom jazyku. Priložené písomné návody boli len v poľskom a v anglickom jazyku.
V zmysle ustanovenia zákona o ochrane spotrebiteľa je pritom predávajúci povinný informovať spotrebiteľa o vlastnostiach predávaného výrobku, o spôsobe použitia a údržby výrobku a o nebezpečenstve, ktoré vyplýva z jeho nesprávneho použitia alebo údržby, o podmienkach uchovávania a skladovania. Ak je to potrebné vzhľadom na povahu výrobku, spôsob a čas jeho používania, je predávajúci povinný zabezpečiť, aby tieto informácie zrozumiteľne obsahoval aj priložený písomný návod. Pokuta bola 600 eur.
Ďalším zo zistení SOI je porušenie povinnosti predávajúcim vybaviť reklamáciu spotrebiteľa najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Pri kontrole v prevádzke TV PRODUCT inšpektori SOI zistili, že reklamácia spotrebiteľky z Bratislavy, ktorá bola zameraná na nedostatky v kvalite zakúpeného výrobku Nechtové štúdio Profi v hodnote 59,42 eura (1790 Sk), uplatnená dňa 15. novembra 2007, nebola vybavená zákonom stanoveným spôsobom najneskôr do 30 dní. Spoločnosť dostala pokutu 300 eur.
Reklamáciu síce vybavili 8. januára 2008 so záverom, že UV lampa je funkčná, ale k vybaveniu reklamácie došlo až po tridsiatich dňoch. V zmysle ustanovení zákona o ochrane spotrebiteľa je predávajúci povinný vybaviť reklamáciu ihneď, v odôvodnených prípadoch ju však možno vybaviť aj neskôr. Vybavenie reklamácie ale nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa jej uplatnenia. Predávajúci však reklamáciu spotrebiteľa v zákonom stanovenej lehote 30 dní nevybavil a a preukázateľne porušil povinnosť ustanovenú v ustanovení zákona.
Inšpektori SOI robia v obchodných prevádzkach kontroly aby zistili, či predávajúci, dodávatelia, výrobcovia, resp. dovozcovia dodržiavajú povinnosti a zákazy, vyplývajúce im zo zákona o ochrane spotrebiteľa alebo právnych aktov Európskych spoločenstiev v oblasti ochrany spotrebiteľa. Rozhodujúcim pre konštatovanie, či bol zákon dodržaný alebo porušený, je stav zistený v čase kontroly. Za porušenie povinností má orgán dozoru povinnosť zodpovednému subjektu uložiť pokutu až do 66 387,83 eura.
Marián Taller
(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie)
ZÁKAZNÍK JE PÁN