Objavili sa komplikácie pri výstavbe ochrannej línie

25.5.2009
0
Páčil sa vám článok?

V bratislavskej Devínskej Novej Vsi vznikli opäť komplikácie v súvislosti s výstavbou protipovodňovej ochrany. Uviedol to technický námestník riaditeľa Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP) Peter Minárik. Po prvýkrát sa situácia skomplikovala minulý rok po tom, ako sa čiastočne pozmenil projekt.

Našlo sa totiž lepšie a lacnejšie riešenie, ktoré si však vyžiadalo nové geometrické plány a vytýčenie ochrannej línie. Problémom bolo vtedy približne 300 vlastníkov pozemkov, dôvodom boli najmä peniaze. Majetkovo-právne vzťahy s majiteľmi pozemkov sa však vyriešili, vyvlastňovanie nebolo potrebné.

Tentoraz sú podľa Minárika problematické pozemky v druhom úseku výstavby, teda pozdĺž cyklistickej trasy. Niektorí majitelia totiž chcú, aby sa ochranná línia posunula, čím by boli chránené aj ich pozemky.

"Je to však orná pôda v záplavovom území, nikdy sa tam nič nepostaví. Doteraz sa však neozvali, teraz napadli platné územné rozhodnutie," povedal Minárik. Cena pozemkov s ornou pôdou je ohodnotená na 16,60 € za meter štvorcový. Podľa Minárika je to slušná suma.

"Podali sme žiadosť o vyvlastnenie," konštatoval Minárik. Požiadavky majiteľov pozemkov nie sú splniteľné, neumožňuje to ani rakúsko-slovenská dohoda, podľa ktorej sa napríklad nemôže obmedzovať prietok.

V ostatných častiach a úsekoch ochrannej línie pokračujú práce podľa plánu. Tesne pred dokončením je výstavba protipovodňovej hrádze na Viedenskej ceste v Petržalke. V súčasnosti sa tu robia len "drobné" úpravy, podľa pôvodného plánu by mali byť práce dokončené koncom mája. Stavbu trocha komplikovali práce medzi Starým a Novým mostom na mestskej strane Dunaja, najmä prekládky inžinierskych sietí a presúvanie pontónov pre lode.

Podľa Minárika sa "intenzívne" pracuje aj v Karlovej Vsi od Botanickej ku Karloveskej zátoke. Výstavba napreduje aj v Devínskej Novej Vsi smerom od obce Devín ako aj v mestskej časti Devín zo strany Dunaja aj Moravy. Doriešilo sa aj napojenie hradného brala na ochrannú líniu. Po konzultácii s pamiatkarmi sa hrádza posunie o pár metrov od brala.

"Prípadný archeologický nález by mohol znamenať zdržanie stavby," konštatoval Minárik. Keďže v týchto miestach je terén vyšší ako pri brale, ochranná línia nebude musieť byť taká vysoká, ako sa pôvodne uvažovalo.

Trojročná stavba je rozdelená do deviatich častí, ide o úseky Prístavný most - Most Apollo, Starý most - Nový most, Zaústenie Vydrice a Čierneho potoka - ľavý breh, Devín - Slovanské nábrežie, Devín - úsek Moravy a Devínska Nová Ves.

Siedma časť sa týka pravého brehu Dunaja a ochrannej hrádze v Petržalke, ôsmou je odpadový kanál Gabčíkovo. Deviatou časťou je zabezpečenie monitorovacieho plavidla, ktoré monitoruje prietoky a kvalitu vody. Práce na protipovodňovej ochrane sa začali 17. mája 2007.

(sita)

Páčil sa vám článok?