V predajni BILLA chýbali ceny výrobkov

6.3.2009
0
Páčil sa vám článok?

Niekedy sa stáva, že spotrebiteľ v obchode márne hľadá cenu výrobku. Niet jej. Prevádzkovateľ predajne je však povinný informovať spotrebiteľa o konečnej cene výrobkov a zreteľne ňou označiť výrobky.

Inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie boli 18. novembra 2008 na kontrole v prevádzke BILLA na Saratovskej ulici v Bratislave. V priamej ponuke zistili trinásť druhov výrobkov, pri ktorých chýbala informácia o ich cene. Išlo o uhorky voľné, tri druhy papriky - žltej, červenej a zelenej, ďalej o papriku v košíku a dva druhy rajčín v balení 325g a 250g, o zelený karfiol, červenú kapustu, dva kilogramy balených jabĺk, 600 gramov tvarohových šúľancov, 600 gramov zemiakových knedlíčkov plnených údeným mäsom a 600-gramové zemiakové tvaroháčiky s kakaom.

Za tento stav a porušenie zákona zodpovedá v plnom rozsahu spoločnosť, ktorá predajňu prevádzkuje. K oznámeniu o začatí správneho konania o uložení pokuty sa vyjadrila, že denná príprava aktuálne platných cenoviek na nové tovary, resp. tovary, ktorých ceny boli zmenené, teda tlačenie, sortimentovanie, umiestňovanie do líšt na regáloch, je práca trvajúca v priemere dve hodiny.

Podľa zástupcu spoločnosti BILLA, nie je možné robiť túto prácu v časovom predstihu, pretože informácie k cenám sú transformované z centrály spoločnosti do jednotlivých filiálok v nočných hodinách prostredníctvom telefónu. Súčasne poznamenal, že zamestnanci musia doplniť a uložiť nový tovar do predajných vitrín a regálov a skontrolovať aj dátumy spotreby a minimálnej trvanlivosti. To všetko podľa spoločnosti zaberie určitý nevyhnutný čas, a tak môže na krátko nastať situácia, že cenovky ešte nie sú kompletne vymenené, ako to bolo i v deň kontroly.

Zástupca spoločnosti BILLA uviedol, že zamestnanci nestihli zaktualizovať cenovky aj kvôli pokazenej tlačiarni na cenovky. Podľa neho v žiadnom prípade nešlo o úmyselný predaj tovarov bez poskytnutia informácie o ich cene. Navyše spotrebiteľ má možnosť overiť si cenu výrobku v okamihu predaja na skeneri čiarových kódov.

Inšpektorát SOI dospel k záveru, že protiprávny skutkový stav bol zo strany SOI spoľahlivo preukázaný. Námietky spoločnosti sú interného charakteru a nemajú vplyv na pozbavenie zodpovednosti za porušenie ustanovení zákona o ochrane spotrebiteľa.

Neposkytnutím informácie spotrebiteľovi o cene výrobkov došlo k upretiu práva spotrebiteľa na poskytnutie informácie, ktoré je jedným z najdôležitejších ukazovateľov ovplyvňujúcich jeho rozhodnutie pri kúpe konkrétneho výrobku. Inšpektorát SOI udelil pokutu vo výške 100 eur.

Marián Taller
(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie)

Páčil sa vám článok?