Na Vianočných trhoch je čo zlepšovať, malo by sa viac dať na názor zákazníkov

3.10.2006
Páčil sa vám článok?

Takmer každý deň dostávame do redakcie telefonáty a e-maily s otázkou, ktorú nastolili aj Bratislavské noviny - prečo na Vianočných trhoch neznejú koledy? Ešte je čas, aby sa tu do skončenia vytvorila tá pravá atmosféra, píšu čitatelia.

Nazdávame sa, že ešte aj v deň, keď vyjde posledné tohtoročné číslo, je možnosť zachrániť aspoň posledný týždeň. A zároveň je aj najvyšší čas zamyslieť sa nad tým, ako by mali a mohli Vianočné trhy vyzerať o rok. Veľmi sme dosiaľ nekritizovali, skôr sme boli adresní v pochvalách, a čitatelia nám naše hodnotenia potvrdili. Azda sme niektorým stánkom priniesli vyššie zaťaženie, ale robíme to pre Bratislavčana, nášho čitateľa, a chceli by sme ho vyzvať aj na spoluprácu.

Pošlite nám poštou či e-mailom vaše hodnotenie Vianočných trhov, konkrétne, ktorý stánok vás najviac zaujal, uspokojil. Nazdávame sa totiž, že tí, ktorí sa v tomto roku prezentovali najlepšie, by mali mať v budúcom roku istý bonus, a veríme, že sa nám podarí túto myšlienkou predostrieť aj vedeniu magistrátu. Náznaky, že by sme mohli byť úspešní, tu sú.

O čo nám ide? O to, čo na Vianočných trhoch chýba - o atmosféru a pestrý sortiment. Ako sme už upozornili v jednom z predchádzajúcich vydaní, ponuka väčšiny najmä gastronomických stánkov je čo do sortimentu takmer rovnaká, každý stánok má všetko, čo znamená, že tu je pol stovky predajcov, ale ani jeden špecialista.

Nazdávame sa, že by mesto malo využiť svoje právo organizovať trhy tak, že ich bude skutočne organizovať. To znamená hovoriť do sortimentu, umiestnenia stánkov, ich vzhľadu a obsahu. To je jeden z najstarších atribútov práva na organizovanie trhov. Pôvodný zámer mesta zjednotiť vzhľad predajných stánkov tento rok definitívne zmarili samotní predajcovia - presadili si svoje, a tak sa architektúra Vianočných trhov začína opäť približovať centrálnemu trhovisku.

Môže to napraviť napríklad tak, že určí počet stánkov podľa sortimentov a vyberie predajcov s najlepšou ponukou a potom - ohodnotí ich výkon. Že bude preferovať stánky lepšie slúžiace, stánky, ktoré sa sem zatiaľ nedostali. Že bude trhovcov sledovať a v ďalšom roku prideľovať podľa toho umiestnenie či rozsah obsadenej plochy.

Predstavujeme si tiež, že na takýchto trhoch by mala byť sekcia stánkov s mäsitým občerstvením a sekcia s pečivom - každá zvlášť. Opodstatnenosť takéhoto riešenia si navyše vyžaduje aj elementárna hygiena, manipulácia s mäsom by mala byť prísne oddelená od podávania cukrárskych výrobkov. Že by sa mal aj za cenu nižšieho nájmu nájsť predajca syrov, predajca rýb, ktoré neodmysliteľne k vianočnej atmosfére patria, stánok s malokarpatskými vínami, predajca typicky slovenského potravinového sortimentu. Že by sa pre tento cieľ dali získať renomované slovenské firmy. Popýšme sa s tým naším, ako Francúzi s beaujolais.

Samospráva hlavného mesta by si podľa nášho názoru mala predovšetkým stanoviť, aký majú mať Vianočné trhy zmysel a aký je vlastne ich cieľ. Či zarobiť na prenájme stánkov a dať dobre zarobiť niekoľkým desiatkam predajcov, alebo ponúknuť desaťtisícom Bratislavčanov a návštevníkov mesta dobrú zábavu a kvalitné občerstvenie za primerané ceny. Nehovoriac o duchovnom poslaní adventu, ktoré sa z atmosféry tohtoročných Vianočných trhov v centre hlavného mesta skoro celkom vytratilo.

Páčil sa vám článok?