Starý most treba zbúrať a znovu postaviť

22.2.2008
0
Páčil sa vám článok?

Podľa informácie majú projektovú dokumentáciu obnovy Starého mosta zabezpečiť tri spoločnosti. Každá z nich urobí všetko podľa zadania - predložia projektovú dokumentáciu rekonštrukcie.

Nepochybujem, že obnova Starého mosta je lacnejšia (asi 100 miliónov Sk) ako jeho prípadné zlikvidovanie a postavenie nového. Môj skromný názor je, že napriek tomu treba most deštruovať a postaviť nový. Tu sú dôvody:

Piliere Starého mosta boli postavené v predminulom storočí, dakedy pred rokom 1890, je ich päť, z toho tri priamo v plavebnej dráhe Dunaja. Na pôvodných pilieroch po Nemcami deštruovanom moste postavila Červená armáda, ako provizórium, most, ktorý slúži už viac ako 60 rokov. Za ten čas pohltil množstvo peňazí pri najrôznejších opravách, rekonštrukciách a výzdobách.

Generálna oprava pred viacerými rokmi tiež nebola zadarmo, ani rôzne „barličky“. Možno, že finančné prostriedky vložené až dosiaľ a plánovaná rekonštrukcia predstavujú vysoké percento z nákladov, ktoré by stálo vybudovanie mosta nového.

Starý most nevyhovuje vodnej doprave. Podľa požiadaviek Dunajskej komisie majú mať mosty pri vysokej plavebnej hladine podjazdnú výšku 9,5 metra, teda most by mal byť v plavebnej dráhe skoro o 2 metre vyšší. A minimálna vzdialenosť medzi piliermi by mala byť 100 metrov a náš mostný pradedko má pre plavbu určené dva mostné otvory s rozmermi od piliera k pilieru 86 m, resp. 67 metrov. A vieme, občas do jedného z pilierov narazí lodný konvoj, čo má tiež nejaké finančné následky.

Starý most je jedným z tzv. bottle-neckov na medzinárodnej plavebnej dráhe Dunaja, teda pre plavbu zlých miest a žiadne jeho kozmetické úpravy to nezmenia. Na odstránenie bottle-neckov sú už teraz tlaky z EÚ a rokmi budú silnieť.

Východisko je, ako som už v úvode naznačil, rozobratie jeho oceľovej konštrukcie, rozobratie mostných pilierov nad hladinou, deštrukcia a následné odbagrovanie pilierov pod vodou. Nuž a postavenie mosta nového, ktorý bude vyhovovať aj cestnej, aj vodnej doprave. Bratislava a medzinárodná plavba si to vyžadujú.

Ing. Vladimír Holčík, Bratislava
AD: PROJEKT OBNOVY MOSTA PRIPRAVIA... (BN 6/2008)

Páčil sa vám článok?