Prípady klamlivej reklamy obchodníkov sa opakujú

13.2.2008
0
Páčil sa vám článok?

O šírení klamlivej reklamy v letákoch sme už síce v minulosti písali, no zdá sa, že predajcovia si neraz neberú k srdcu zásadu dôslednosti. Aj preto sú tu inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktorí im „klepnú po prstoch.“

Inšpektori SOI navštívili 2. novembra 2007 prevádzku Hypermarket Carrefour na Panónskej ceste. V rámci kontroly zameranej na dodržiavanie zákona o reklame zistili, že v reklamnom letáku spoločnosti Carrefour Slovensko, a.s., Bratislava, platnom od 31.10. 2007 do 11.11.2007, je deklarovaný predaj štyroch druhov výrobkov v akciovej cene.

V skutočnosti bola účtovaná cena vyššia („Triesky na podpaľovanie 4 kg“ uvádzaná akciová cena 89 Sk, v čase kontroly SOI účtovaná cena 119 Sk, „Kozubové drevo 10 kg bal.“ uvádzaná akciová cena 69 Sk, účtovaná cena 89 Sk, „Ekologické brikety 10 kg bal.“ uvádzaná akciová cena 69 Sk, účtovaná cena 89 Sk, „Tekutý podpaľovač 1 l“ uvádzaná cena 65 Sk, účtovaná cena 82 Sk). Za klamlivú reklamu sa považuje reklama tovaru, ktorá uvádza, alebo môže uviesť do omylu osoby, ktorým je určená, alebo ku ktorým sa dostane a ktorá v dôsledku klamlivosti môže ovplyvniť ekonomické správanie týchto osôb, alebo môže poškodiť spotrebiteľa.

Spoločnosť vo vyjadrení uviedla, že nesúlad cenovej informácie v akciovom letáku a účtovanie vyššej ceny, ako bola deklarovaná v reklamnom letáku, nenapĺňa skutkovú podstatu klamlivej reklamy. V čase platnosti letákovej akcie bola v prípade štyroch druhov výrobkov deklarovaná cena, ktorá aj v skutočnosti platila. V tomto zmysle boli spotrebitelia správne informovaní o akciových cenách týchto výrobkov. V prípade účtovania vyššej ceny, ako bola uvedená v akciovom letáku, bol by spotrebiteľovi preplatok bezodkladne vrátený. Ceny pri troch druhoch výrobkov boli uvádzané rovnaké ako v letáku.

Spotrebiteľ si teda mohol všimnúť rozdiel v účtovaní a žiadať okamžitú nápravu. Spoločnosť si teda myslí, že neporušila ustanovenie zákona o reklame. Dodala, že k nesúladu cenovky a ceny v letáku došlo nedbanlivosťou jeho zamestnancov, ktorí opomenuli upraviť ceny na cenovke, resp. zadať do systému tieto akciové ceny. Tento nesúlad bol v čase kontroly 2.11.2007 odstránený a až do ukončenia akcie do 11.11.2007 boli ceny v prípade uvedených štyroch druhov výrobkov účtované v súlade s platným akciovým letákom.

Inšpektorát SOI so sídlom v Bratislave preskúmal podkladový materiál a dospel k záveru, že zo strany spoločnosti došlo k šíreniu reklamy, ktorá mohla uviesť do omylu osoby, ktorým bola určená, alebo ku ktorým sa dostala. Súčasne v dôsledku klamlivosti mohla ovplyvniť ekonomické správanie týchto osôb, ktoré si chceli výrobky za deklarovanú výhodnú akciovú cenu kúpiť. Súčasne bola akciová cena v prípade štyroch druhov výrobkov deklarovaná v reklamnom letáku nižšia ako cena, ktorá bola v skutočnosti účtovaná. SOI spoločnosti Carrefour udelila pokutu vo výške 40- tisíc korún.

Marián Taller
(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie)

Páčil sa vám článok?