Kto chce ušetriť, musí byť informovaný

14.12.2007
0
Páčil sa vám článok?

Sú také dni, keď sa nič nedarí. Človek by najradšej nevyliezol z postele. No psov treba vyvenčiť, nakŕmiť a tak voľky - nevoľky sa začína denný kolotoč. Pretože je mrcha deň - hneď na začiatku sa rozsypú psie granuly, rozbije sa hrnček a čerstvo vypraná bielizeň sa vyváľa v psích chlpoch na zemi.

A aby toho nebolo málo, treba napísať aj tento článok. Preto môžem iba dúfať, že svoju náladu neprenesiem na našich čitateľov. Idú Vianoce, a teda aj čas najväčšieho nákupného šialenstva v roku. Vo svojich predchádzajúcich dvoch článkoch som písala o pôžičkách. Vaše telefonáty ma presvedčili, že som sa trafila do čierneho. Preto dnes načriem do iného súdka.

Viete, že prostredníctvom internetu môžete ušetriť veľké peniaze? Stačí si iba PRED zamýšľanou kúpou urobiť malý prehľad cien v rôznych obchodoch. Neveríte? Môj syn si na Vianoce vyhliadol koženú sedaciu súpravu. Veľmi sa mu páčila jedna zo 85 000 Sk. Podľa mňa bola cena nehorázne vysoká, a preto som začala sondovať v iných obchodoch – až som narazila na adresu výrobcu. Zhodou okolností je výrobca v Maďarsku, konkrétne v Györi a ten ako cenu konkrétnej sedačky uvádzal v prepočte 43 000 Sk. Hádajte ako to dopadlo!? Sedačku už syn má, za dopravu sme zaplatili okolo 3000 Sk, čistá úspora skoro 40 000 Sk. Vyplatila sa námaha zisťovania ceny pred kúpou? Myslím si, že áno.

Priznám sa, takýto cenový rozdiel mi nedal spávať. A tak som začala pátrať, ako je to možné. Nuž, myslím, že naštvem slotovcov: Maďari majú lepšiu logistiku. Náš predajca sídli v načinčanom obchode zo skla a tuším hliníka. Proste v exkluzívnom (a drahom) paláci. Budova výrobcu v Maďarsku je zvonku biedna socialistická „škatuľa“ v mierne ošarpanom stave. Zato vo vnútri sú perfektné výstavné priestory  a nesmierne zdvorilý personál.

Nuž, ak si náš predajca predstavuje návratnosť svojich investícií tak, že svojich kupujúcich zderie z kože, nech sa páči. No bezo mňa. Poviete si, že načo toľko rečí, ak vy sedačku nekupujete? Obávam sa, že tento príklad platí na veľmi veľa tovarov. Alebo, ako mi kto vysvetlí, prečo v honosnom obchode pýtajú za 125 g kanadských čučoriedok z Uruguaja hrdých 168 Sk a presne ten istý výrobok na trhovisku dostanete za 58 Sk?

Jednoducho prestávam rozumieť cenotvorbe. Aj za „totáča“ sa ojedinele vyskytli snahy zo strany obchodu určovať ceny podľa čísla topánok  - ale kontrola to mohla pomerne rýchlo zatrhnúť. Teraz sa to očividne nedarí. Žiaľ, nemožno ani predpokladať, že vyššia cena znamená vyššiu kvalitu. Tie čučoriedky boli úplne rovnaké! Mimochodom, tie sedačky tiež.

Takže vážený čitateľ, ak si sa prebojoval až k týmto riadkom - potom je iba jedno poučenie: Ak chceš alebo potrebuješ ušetriť, venuj trochu času informovaniu sa pred kúpou. Veď aj mizerný cesnak stojí niekde 140 Sk a na trhoviskách (a oveľa krajší) iba 100 Sk. Ak patríš medzi tých šťastlivcov, ktorí nepotrebujú pár stovák či tisícoviek ušetriť - potom tieto rady nečítaj. Hoci naozaj si myslím, že takto ušetrené peniaze by veľmi poslúžili napríklad charite!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov

Páčil sa vám článok?