Predajca zodpovedá za to, čo predáva
Predstavte si, že kupujete nový mobil. V obchode si ho prezriete, chvíľu sa necháte uniesť jeho pekným novým dizajnom. V napätom očakávaní zaplatíte nie práve najnižšiu sumu. Doma zistíte, že váš nový mobil vlastne nový nie je.
Táto skúsenosť sa skutočne stala jednej zákazníčke v prevádzke hypermarketu Carrefour Danubia na Panónskej ceste. Mobilný telefón zn. NOKIA 6610i za 6290 korún, jej bol predaný 20. apríla 2005 ako nový výrobok. V skutočnosti už bol v oprave v autorizovanom servise NOKIA dňa 3. marca 2005. Spotrebiteľke bol predaný použitý telefón bez toho, aby o tom bola vopred informovaná. K tomuto záveru došli inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktorí na základe sťažnosti spotrebiteľky jej podnet vyšetrovali 24. apríla 2007.
K oznámeniu o začatí správneho konania o uložení pokuty sa účastník konania vyjadril listom zo dňa 15.8.2007. Vo vyjadrení uviedol, že mobilný telefón NOKIA 6610i dostal predajca (Carrefour Danubia) ako nový (mobilný telefón bol riadne zabalený, vybavený potrebnou dokumentáciou vrátane záručného listu a nejavil známky predchádzajúceho použitia) a v takomto stave ho predal spotrebiteľke.
Predajca nevedel, že telefón bol použitý. Ďalej poukázal na servisné stredisko CMS Central Mobil Servis, s.r.o., ktoré podľa predajcu porušilo predpis, pretože bolo povinné opraviť mobil a to v lehote 24 mesiacov od jeho prevzatia. Potom ako servisné stredisko odmietlo spotrebiteľke vykonať záručnú opravu, si kupujúca uplatnila reklamáciu priamo u predajcu, ktorý ju vybavil v súlade so zákonom o ochrane spotrebiteľa.
Predajca ďalej uviedol, že v prípade zisteného protiprávneho konania ide o konanie nedbanlivostného charakteru, pretože v žiadnom prípade nebolo spôsobené úmyselne. Predajca navrhol, aby správny orgán upustil od uloženia pokuty.
Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie pre Bratislavský kraj dospel k záveru, že protiprávny skutkový stav bol zo strany SOI spoľahlivo preukázaný. SOI začala správne konanie preto, lebo predajca si nesplnil svoju zákonnú povinnosť informovať spotrebiteľku o skutočnosti, že v prípade zakúpeného mobilného telefónu išlo o použitý výrobok a nie kvôli neprijatiu reklamácie v záručnej lehote.
Preto považuje SOI poukazovanie účastníka konania na porušenie noriem zo strany servisného strediska za bezpredmetné. Zlyhanie dodávateľsko-odberateľského vzťahu, resp. nedostatočná informovanosť medzi účastníkom konania a dodávateľom o dodaných výrobkoch je interný problém účastníka konania, do ktorého správny orgán nezasahuje a súčasne nie je dôvodom na zastavenie správneho konania. Predajca dostal pokutu 50-tisíc korún.
Marián Taller(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie)