Aj taxislužby sa musia riadiť určitými pravidlami

9.11.2007
0
Páčil sa vám článok?

Vari každý z nás sa občas potrebuje odviezť taxíkom. Preto nezaškodí vedieť, aké platia pravidlá pre taxikárov. Ide o službu ako každú inú, ak nemá požadovanú kvalitu, existuje možnosť reklamácie.

Ako nám povedala hovorkyňa Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová, zákazník zo zákona musí byť informovaný o rozsahu ponúkanej služby a o jej cene, a to formou cenníka. V cenníku (môže byť umiestnený na predných dverách a na palubnej doske z vnútornej strany) musia byť uvedené nasledujúce údaje: základná sadzba pri pristavení vozidla taxislužby, základná sadzba za 1 km v meste, základná sadzba za 1 km na telefonickú objednávku, základná sadzba za 1 km mimo mesta, základná sadzba za 1 km do zahraničia a sadzba za čakanie za 1 hodinu.

Vo všetkých vozidlách musia byť zabudované taxametre, v ktorých sú uvedené jednotlivé pásma (nie všetky taxislužby musia používať rovnaké pásma a nemusia byť ani zabudované v taxametroch v rovnakom poradí, pretože sa nepoužívajú jednotne).

Pri každej jazde so zákazníkom a pri dohodnutom čakaní musí mať vodič zapnutý taxameter, na ktorom je uvedená základná sadzba. Vozidlo taxislužby musí byť vybavené strešným svietidlom schváleného typu so zreteľne viditeľným nápisom TAXI, ktoré musí byť rozsvietené, ak vozidlo ponúka službu mimo stanovišťa. Ďalej ciachovaným, riadne registrujúcim a zaplombovaným elektronickým taxametrom, ktorý musí byť umiestnený tak, aby umožňoval zákazníkovi ľahkú kontrolu údajov, číselník nesmie byť zakrytý. Vozidlo taxislužby musí byť označené zreteľne viditeľným názvom prevádzkovateľa umiestneným na obidvoch predných dverách.

Za vykonanú taxislužbu sa účtuje cestovné podľa platných cenových predpisov. Vodič taxislužby po ukončení jazdy oznámi zákazníkovi výšku cestovného. Taxameter vynuluje, až keď cestujúci uhradí cestovné uvedené na taxametri. Na požiadanie zákazníka je vodič povinný vydať potvrdenku o zaplatení, na ktorej má byť uvedené číslo dokladu, evidenčné číslo vozidla, štátna poznávacia značka vozidla, dátum prepravy, východiskové a cieľové miesto prepravy, zaplatené cestovné a podpis vodiča.

V prípade, že zákazník nie je spokojný so službou taxikára, má právo na reklamáciu. Je potrebné, aby zákazník už pri plnení služby, teda pri preprave, uplatnil reklamáciu a žiadal nápravu. Ak taxikár nevykoná nápravu na mieste, má zákazník právo uplatniť reklamáciu písomne u prevádzkovateľa taxislužby a zároveň sa môže obrátiť so sťažnosťou na Cech taxikárov. V sťažnosti by mal podrobne uviesť všetky okolnosti nekvalitne poskytnutej prepravnej služby (napríklad taxikár zvolil inú, dlhšiu trasu, nepristavil vozidlo na dohovorený čas, nemal zapnutý taxameter, alebo ho zakryl, odmietol vydať doklad o zaplatení). Takisto sa zákazník môže sťažovať u prevádzkovateľa aj na odmietnutie poskytnutia služby.

Ak by zákazník nebol vopred informovaný o cenách služieb, môže sa obrátiť s podnetom na príslušný inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie.

(juh)
Páčil sa vám článok?