Aj vychýrené zariadenia môžu mať chyby
Inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie sa neraz zameriavajú aj na ubytovacie zariadenia. Zistili už nedostatky aj v hoteloch, ktoré sa pýšili viacerými hviezdičkami a bol predpoklad, že služby tam budú tip-top.
Inšpektori SOI nedávno uložili pokutu 20-tisíc korún spoločnosti BRATCARL za predaj služieb v Hoteli Carlton na Hviezdoslavovom námestí. Dňa 6. 6. 2007 urobili inšpektori SOI kontrolu v prevádzke tohto hotela. Zistili, že kontrolované ubytovacie zariadenie, zaradené do kategórie a triedy „hotel****“, nespĺňalo požiadavky na vybavenie hygienických zariadení hosťovských izieb v zmysle vyhlášky ministerstva hospodárstva, ktorou sa upravuje kategorizácia ubytovacích zariadení.
Pohár na čistenie zubov nebol zabalený v hygienickom balení, chýbal údaj o množstve pri 28 druhoch miešaných nápojov v nápojovom lístku, chýbala písomná informácia o poskytovaných ubytovacích službách v štátnom jazyku, chýbalo označenie kontrolovanej prevádzky obchodným menom a sídlom predávajúceho, menom a priezviskom zodpovedného vedúceho, prevádzkovým časom určeným pre spotrebiteľa a triedou ubytovacieho zariadenia.
K oznámeniu o začatí správneho konania o uložení pokuty sa zástupca súkromnej spoločnosti vyjadril listom zo dňa 21. 8. 2007. Podľa jeho názoru, vyhláška ministerstva hospodárstva nekonkretizuje spôsob hygienického balenia. Preto za splnenie si povinnosti považuje svoj spôsob ošetrovania, ktorým je sterilizácia sklenených pohárov a ich ukladanie hore dnom na špeciálnu podložku, aby nedošlo ku kontaminácii pohára.
K chýbajúcim údajom o množstve v nápojovom lístku u 28 druhov miešaných nápojov zástupca spoločnosti uviedol, že zabezpečil nové nápojové lístky s požadovaným údajom o ich množstve. K chýbajúcej písomnej informácii o cene poskytovaných ubytovacích služieb sa táto povinnosť podľa neho viaže len na výrobky. Povinnosť poskytovať informácie tohto druhu plní spoločnosť prostredníctvom svojich zamestnancov ústnou formou v priestore recepcie, písomnou formou v štátnom jazyku v brožúrach či na internete.
Pokiaľ ide o nedostatok v označení prevádzky, zástupca spoločnosti namietol, že vo viacerých priestoroch hotela boli riadne uvedené zákonom požadované náležitosti označenia prevádzkarne hotela. Hotel je tvorený viacerými priestormi, pričom na viacerých vhodných a trvale viditeľných miestach boli opakovane uvedené požadované náležitosti. Nedostatok v označení prevádzky prevádzkovým časom a triedou ubytovacieho zariadenia bol odstránený v čase kontroly.
Inšpektorát SOI napriek tomu dospel k záveru, že povinnosti, tak ako to vyplýva z výsledku kontroly SOI dňa 6. 6. 2007 v prevádzke Hotel Carlton, Hviezdoslavovo námestie 3, spoločnosť, ako predávajúci, resp. poskytovateľ ubytovacích služieb, preukázateľne porušila.
Marián Taller
(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie)