Základom úspechu je pokladničný blok

5.10.2007
0
Páčil sa vám článok?

Potravinári nás stále presviedčajú, že na Slovensku sú potraviny oproti krajinám pôvodnej pätnástky Európskej únie lacné. Keďže som takmer tri roky bola v Bruseli „varená - pečená“, viem, že majú pravdu. Ibaže príjmy a dôchodky v oných krajinách sú tiež onakvejšie.

Spovedala som veľa „eurodôchodcov.“ Jedným hlasom tvrdili, že pod 600 euro mesačne sa nedá vyžiť. Nuž, priemerný dôchodok u nás je - ak sa nemýlim - tak okolo 7000 korún, čiže horko - ťažko necelých 250 eur. Optimistické tvrdenia niektorých politikov, že ceny u nás musia byť primerané našim príjmom, sa mi zdajú silne nepravdepodobné.

Takmer celý produktívny život som sa pohybovala v oblasti potravín. Aj keď viem, že mlieko za socíka sa „vyrábalo“ za päť korún a predávalo za dve koruny, bolo jasné, že v nových trhových podmienkach to nebude možné. Ani v najhorších snoch som nepredpokladala, že za jeden liter zaplatíme do 30 korún a ešte stále sa bude cena zvyšovať. No čo už - ak si chceme dopriať mlieko – musíme zaplatiť požadovanú cenu. Horšie je, že na cenu mlieka sú prirodzene nadviazané ceny mliečnych výrobkov a predovšetkým syrov.

V praxi to znamená, že zaručene klesne odbyt týchto výrobkov. A preto mám obavy, či sa náš obchod dokáže novej situácii prispôsobiť. Pýtate sa v čom? Nuž v zníženej objednávke mlieka a mliečnych výrobkov. Ak to nedokáže, môžu stať dve veci: 1. objednajú málo, čím vznikne zdanlivý nedostatok, ktorý si mylne vysvetlia vo svoj prospech a podnet na zvýšenie ceny. 2. objednajú množstvá ako doteraz, tovar sa im do doby spotreby neminie a zasa budú snahy „fixľovať“ dátumy: prelepovať alebo „náhodou“ rozmazávať a podobne. Na oba spôsoby doplatí, prirodzene, spotrebiteľ.

A preto moja rada: zbavte sa prílišnej dôvery a pohodlnosti. Vo vlastnom záujme venujte zvýšenú pozornosť dátumom spotreby. Ak ho na výrobku neviete dešifrovať, žiadajte o informáciu predajcu. V prípade, že napriek zvýšenej opatrnosti vykazuje výrobok znaky znehodnotenia (napr. pleseň v kelímku, nakyslé mlieko) dajte si námahu a reklamujte v obchode, kde ste si výrobok kúpili. Máte predsa právo dostať za svoje poctivo zarobené peniaze bezchybný tovar.

No pozor! „Vstupenkou“ do reklamačného procesu je pokladničný blok. Jedine po jeho preukázaní v obchode budete úspešní. Nenechajte teda blok bez povšimnutia ležať na pulte alebo v košíku ale si ho uschovajte až do chvíle, keď si budete istí kvalitou zakúpených mliečnych výrobkov. Lehota spotreby pri týchto výrobkoch je spravidla 48 hodín, pri trvanlivejších do lehoty uvedenej na výrobku.

Verte, aj ja patrím k tým, ktorí bločky neradi skladujú. No zaumienila som si svoj zlozvyk odstrániť vo chvíľke, keď som v kelímku kyslej smotany našla krásnu šedú, chlpatú pleseň vo veľkosti nechta. Mojim psom síce smotana chutila – ale mne sa to vzhľadom na cenu príliš nepáčilo. Na papieri je zákonov na ochranu spotrebiteľov dosť. Pretože v praxi je to už slabšie, radím: spotrebiteľ, chráň sa sám!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?