Rady nespokojným klientom na dovolenke
Pred pár dňami ma prekvapili dva telefonáty. Jedna spotrebiteľka sa odvolala na svoju dcéru v Kanade, ktorá jej dala moje telefónne číslo. Druhý telefonát bol z Grécka. Oba sa týkali toho istého: služieb cestovných kancelárií.
Mali aj spoločného menovateľa: nesúlad medzi sľubmi „modrého z neba“ a nevábnou skutočnosťou na mieste dovolenky.
Koncom sezóny sa na dovolenku vyberajú iné typy klientov, ako v lete. Spravidla majú dosť konkrétnu predstavu a uprednostňujú pohodu pred preplnenými plážami. Netreba zdôrazňovať, že najmä starší dovolenkári majú dostatočné skúsenosti a prehľad o zvolenom mieste dovolenky a o tom, čo im cestovná kancelária má zaručiť.
Napríklad dáma volajúca z Grécka tam chodí už roky, a preto pozná tamojšie hotely. Preto si v dostatočnom predstihu zabezpečila konkrétny hotel, čo jej cestovná kancelária v zmluve aj prisľúbila. Aké bolo jej prekvapenie, keď sa po prílete na miesto určenia od delegátky dozvedela, že ňou nárokovaný hotel je obsadený inou skupinou a ju ubytujú v podstatne horšom zariadení.
V prvom návale zlosti sa chcela vrátiť domov, čo však nebolo možné. Volala mi preto z mobilu a chcela radu, čo môže urobiť. V takomto prípade je potrebné radiť opatrne. Ak by si totiž napríklad „vydupala“ návrat predčasne, mohlo by sa stať, že jej náklady za letenku a pobyt nikto nepreplatí. V každom prípade by musela využiť súdnu cestu - čo znamená zdĺhavé vybavovanie a kopu nervov.
Druhá sťažnosť - tá cez Kanadu - je z podobného súdka. Citujem: dámy v Hurghade dostali otrasnú izbu, ktorá zďaleka nezodpovedala sľubom z katalógu, strava bola viac ako skromná a namiesto pláže pri hoteli museli „šľapať“ 20 minút po prašnom stavenisku. Delegátka ich sťažnosť vybavila myknutím pliec a poznámkou, že forma a obsah stravovania zodpovedá egyptskému štandardu, inú hotelovú izbu nemá a cestovná kancelária nemôže stav pláže ani ovplyvniť ani zaň ručiť. Uznáte, že v takýchto prípadoch je človek bezmocný a možno to ho najviac štve.
Čo ale je rozhodne potrebné vykonať? Sťažnosť na mieste dať písomne - a trvať aj na podpise delegáta. Všetky nedostatky - vrátane švába vo vani a pavučín v rohoch izby zachytiť na fotografiách. Zapísať si adresy nespokojných dovolenkárov. Pre prípad, že dôjde až na súd, možno podať hromadnú žalobu. Právne služby sú drahé: ak sa finančne poskladajú viacerí, môžu si zaplatiť kvalitného advokáta.
Mám aj inú radu: v súčasnosti nie je problém si zabezpečiť dovolenku v cudzine prostredníctvom zahraničnej cestovnej kancelárie. Cena zájazdu nemusí byť vyššia, ale zato skoro určite s vami nebudú na mieste určenia zaobchádzať ako s dovolenkármi druhej kategórie. Je mi jasné, že hovorím proti záujmom slovenskej ekonomiky. Ale nech sa na mňa „cestovky“ nehnevajú, za sedemnásť rokov sa už mohli naučiť rokovať s partnermi!
Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN