Vybavovanie reklamácie má svoje pravidlá

30.8.2007
0
Páčil sa vám článok?

Reklamácia tovaru, s ktorým zákazník nie je spokojný alebo na ktorom našiel závažné nedostatky, má svoje pravidlá. Zo strany zákazníka musí byť podaná včas, zo strany predajcu musí byť vybavená v stanovenom termíne.

Navyše zákazník má právo na doklad o tom, ako bolo s jeho reklamáciou naložené. Mnohým predajcom sa však do vybavovania reklamácie nechce. Potom sa čudujú, že im inšpektori SOI naparia pokutu. Je to výsledok mnohých a mnohých prešetrovaní tohto kontrolného orgánu. Niekoľko prípadov sme vybrali.

Dňa 21. februára vykonali inšpektori SOI kontrolu kvôli podnetu spotrebiteľa v prevádzke Očná optika na Detvianskej 29. Zistili, že spotrebiteľka z Bratislavy si dňa 28.augusta 2006 a opakovane 16. októbra 2006 uplatnila reklamáciu na kvalitu zakúpeného výrobku (dioptrické okuliare). Z predložených dokladov vyplýva, že nebol preukázaný spôsob jej vybavenia, t. j. uplatnená reklamácia nebola vybavená  zákonom stanoveným spôsobom najneskôr do 30 dní a v rovnakej lehote nebol spotrebiteľke vydaný doklad o spôsobe jej vybavenia.

K oznámeniu o začatí správneho konania sa účastník konania k dôvodu konania nevyjadril,  zistený nedostatok vo vysvetlivke do inšpekčného záznamu štatutárny zástupca účastníka konania žiadnym relevantným spôsobom nespochybnil. Pokuta bola stanovená vo výške 15-tisíc korún.

Dňa 8. decembra 2006 vykonali inšpektori SOI, v súvislosti s prešetrovaním podnetu spotrebiteľa, kontrolu v prevádzke Parmal, Námestie hraničiarov. V rámci kontroly inšpektori zistili, že reklamácia spotrebiteľa z Bratislavy, zameraná na kvalitu vykonaného diela (výroba a montáž plastových okien), uplatnená listom zo dňa 19. júna 2006, nebola preukázateľne vybavená zákonom stanoveným spôsobom najneskôr do 30 dní a v rovnakej lehote nebol spotrebiteľovi vystavený doklad o spôsobe jej vybavenia.

Na základe uvedeného bolo účastníkovi konania listom zo dňa 10. mája 2007 oznámené začatie správneho konania o uložení postihu, doručeným do vlastných rúk dňa 16. mája 2007. Inšpektorát SOI so sídlom v Bratislave pre Bratislavský kraj, ako príslušný správny orgán, preskúmal podkladový materiál a dospel k záveru, že protiprávny skutkový stav bol zo strany SOI spoľahlivo preukázaný.

Z vyjadrenia účastníka konania zo dňa 27. februára 2007 vyplýva, že reklamácia spotrebiteľa, uplatnená listom zo dňa 19.6.2006, bola vybavená k spokojnosti spotrebiteľa až dňa 27. februára 2007 (podpísanie odovzdávacieho protokolu medzi firmou Noves a spotrebiteľom). Z vyššie uvedených skutočností jednoznačne vyplýva, že reklamácia nebola vybavená v zákonom stanovenej lehote 30 dní a súčasne v tej istej lehote nebol spotrebiteľovi vydaný doklad o spôsobe jej vybavenia. Spoločnosť dostala pokutu vo výške 10-tisíc korún.

Marián Taller
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?