Kandidát na župana Ivan Bošňák: Kraj trpí presne v tých oblastiach, ktoré má na starosti

24.10.2022
0

Zdroj: FB Ivan Bošňák - Župa bez pátosu

Páčil sa vám článok?

Bratislavský kraj trpí podľa Ivana Bošňáka presne v tých oblastiach, ktoré má na starosti kraj a predseda BSK. Mnohé oblasti sú dlhodobo zanedbávané, rozvoj vidieka zostal na okraji záujmu. Rozhovor s Ivanom Bošňákom je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na predsedu Bratislavského samosprávneho kraja (BSK).

Prečo ste sa rozhodli kandidovať na predsedu BSK? Budete kandidovať ako nezávislý kandidát alebo s podporou politických strán?

Pracoval som v tíme súčasného predsedu BSK dva roky na začiatku funkčného obdobia v rokoch 2017 - 2019 ako finančný riaditeľ. Kompetencie, financie, problémy a aj ľudí z kraja poznám a viem presne, ako kraj začal, aké mal župan plány a v čom kraj veľmi rýchlo poľavil. Rozumiem oblastiam, v ktorých sa robí málo, alebo sa prešľapuje na mieste.

V správe vecí verejných pôsobím druhé desaťročie ako poslanec, toto sú moje štvrté voľby, mám za sebou aj súboj o starostu mestskej časti v Bratislave. Vždy som kandidoval ako občiansky kandidát, nie som členom žiadnej politickej strany a som presvedčený, že Slovensko potrebujem čím viac občianskych kandidátov a politické strany by mali hrať v komunále menšiu úlohu. Som všímavý človek, nie som ľahostajný k tomu, ako je naša krajina spravovaná a v akom stave sú veci verejné. Kandidatúra na BSK bola prirodzenou voľbou. Nominovala ma koalícia ODS, DS, Spolu a Šanca.

V akom stave sa podľa vás nachádza Bratislavský kraj? Aké najväčšie pozitíva a negatíva v ňom aktuálne vnímate?

Náš kraj trpí presne v tých oblastiach, ktoré má na starosti kraj a župan. Pozitívne je, že takmer 5000 zamestnancov kraja priamo v organizáciách kraja na školách, internátoch, v jedálňach, u dopravcu a v domovoch pre zdravotne odkázaných sú väčšinou nadšení úradníci s dlhoročnými skúsenosťami.

Veľmi slabý výkon dlhodobo podáva správcovská spoločnosť pre cesty, mosty a komunikácie. Ale kraj nemal šťastie na oddaných županov, pre ktorých by správa vecí verejných bola poslaním. Prímestská doprava, cesty a mosty, stav škôl, internátov, jedální a domovov sociálnych služieb sú oblasti dlhodobo zanedbávané.

Ambícia súčasného župana znížiť investičný dlh skončila neúspechom. Dlh narástol a je obrovský. Údržby, opravy, modernizácia boli odkladané napriek tomu, že kraj disponuje významným balíkom financií, z ktorých je možné začať opravovať. Problémom je exekúcia, nezmyselná centralizácia a aj bočné záujmy. Bolo to tak v minulosti a aj ja s nulovou toleranciou ku korupcii som sa s krajom rozišiel. A nebol som sám. Problémom je, že v nasledujúcom období bude všetko drahšie, ako by bolo pred 2 - 3 rokmi. Kraj premrhal šance na obrodu a opravu.

Akým problémom Bratislavský kraj čelí? Aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?

Kraj má väčšinu ciest druhej a tretej triedy v havarijnom stave vrátane mostov na nich. Na cestách sa nepohodlne, nebezpečne, nemoderne a nakoniec aj nespoľahlivo dopravujú cestujúci v autobusoch, v autách a tovary v nákladných autách. Cyklisti na cestách sú na väčšine ciest v podstate samovrahovia. V kraji je ročne viac ako 100 dopravných nehôd, ktoré končia úmrtím alebo ťažkými zraneniami. Opravené cesty sú priorita číslo jedna.

Prímestská doprava je kapacitou nedostatočná, potrebujeme viac skorých a neskorých a aj víkendových spojov. Občania musia mať možnosť sa dostať z práce a zo školy domov komfortne, všetky autá sa na cesty a do miest nezmestia. Školy, domovy, internáty, jedálne, konzervatóriá, veľká väčšina organizácií je priamo v Bratislave. Vidiek okresov Malaciek, Senca a Pezinka a jednotlivé obce sú nedostatočne podporované. Ale presne to je kompetenciou kraja. Bratislavu riadi magistrát a mestské časti.

Stredné školy potrebujú mať občania a deti v mieste bývania, o domovoch sociálnych služieb pre seniorov platí to isté. Tu sa kraj nepohol z miesta. V DSS pribudlo pár miest. Problémy sú viditeľné a zrejmé. Ráno všetci naskáču do áut, prípadne do meškajúcich natrieskaných autobusov a vlakov, a vyberú sa po cestách v otrasnom stave do mesta. Všetci cestujeme dlhé hodiny v zápchach. Treba posilniť služby v mieste bydliska, rozvoj vidieka zostal nepochopiteľne na okraji záujmu. To nie je len zrekonštruované múzeum a osvetové stredisko.

Aké sú priority vášho programu, akým oblastiam sa chcete prioritne štyri roky venovať? Čo chcete v Bratislavskom kraji zmeniť, prípadne na čo chcete nadviazať?

Sústredím sa na podporu skúsených odborníkov v riadiacich pozíciách a na nadšených úradníkov. Kraj takých má, ale ich potenciál je potláčaný. Musia byť naklonení vedeniu, inak nemusia dostať financie na opravu školy, domova - zariadenia.

Okrem využitia potenciálu zamestnancov kraja navrhnem poslancom financie venovať absolútne prioritne cestám a mostom, všetky musia byť opravené do troch rokov. Ide o 400 kilometrov a asi 60 mostov vo veľmi zlom stave, odborná klasifikácia je "havarijný stav".

Dôstojná staroba zdravotne odkázaných nie je mysliteľná pri poradovníku s takmer tisíckou čakateľov. Na miesto v domove sa čaká viac ako rok. Potrebujeme zvýšiť kapacity zariadení a spolupracovať s neverejným sektorom. Celkom 14 domovov sociálnych služieb, vyše 50 škôl, viac ako 13 internátov a v nich 25 jedální potrebuje modernizáciu. Sú zanedbané, ošarpané, energeticky náročné. Fotovoltaika a tepelné čerpadlo je nepoznané riešenie. Prímestská doprava musí dostať viac financií.

Všetky štyri priority sú možné. Kraj potrebuje zoštíhliť služby propagácie a PR a posilniť profesionálne odbory v oblasti investícií, opráv a verejného obstarávania, kde to viazne.

Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo takto postupujete?

Kandidujem bez finančnej podpory politických strán a na kampani pracujem v malom tíme. Každý rozumie svojej oblasti a veľmi dobre sa nám tretí mesiac pracuje na malej kampani občianskeho kandidáta s obmedzeným rozpočtom okolo 10.000 eur. Je to desatina alebo stotina toho, čím disponujú stranícki kandidáti. Toto je veľmi smutné konštatovanie. Nerozumiem, ako môže niekto investovať do kampane státisíce eur, ak je sumárny plat župana za štyri roky v čistom menej ako 200.000 eur. Vidím to, čo iní nevidia.

(TASR)

Páčil sa vám článok?