Podvodníci, ktorí zneužívajú logo Slovenskej pošty, pritvrdili - čo si najnovšie vymysleli?

12.3.2021

Zdroj: www.posta.sk

Páčil sa vám článok?

Slovenská pošta zaznamenala už viac ako 20 typov podvodných e-mailov, ktoré sa „tvária“, akoby ich odosielateľom bola pošta. Adresáta vyzývajú k úhrade platieb za doručenie zásielky, k zmene doručeniu či uloženiu zásielky či zaplateniu colných poplatkov.

Najnovšie dostávajú adresáti falošné emaily pod hlavičkou Slovenskej pošty v spojitosti so stránkami, ktoré ponúkajú kúpu či predaj rozličných tovarov. Ak adresát zadá údaje zo svojej platobnej karty cez falošnú stránku veľmi podobnú webovej stránke pošty, majú mu byť na účet pripísané peniaze za tovar. Aj v tomto prípade ide o podvod, pretože Slovenská pošta nikdy nepýta peniaze ani nesprostredkúva pripísanie peňazí na účet prostredníctvom e-mailov. Adresátov týchto podvodných emailov preto pošta vyzýva k ostražitosti, aby kontrolovali adresu odosielateľa a na podozrivé emaily nereagovali. Vizuály falošných mailov sú zverejnené aj na webovej stránke Slovenskej pošty.

V mene Slovenskej pošty dostávajú adresáti aj falošné e-maily, prostredníctvom ktorých si môžu údajne zmeniť doručenie alebo uloženie zásielky. Informácie z takéhoto e-mailu sú podobné informáciám z oficiálneho webu pošty, až na niekoľko zámerne podobných nepravdivostí. Napríklad zákaznícka podpora Slovenskej pošty nefunguje 24 hodín denne, ale iba v pracovných dňoch v čase od 8:00 do 17:00. Falošný mail je možné rozlíšiť aj podľa nesprávne uvedeného telefónneho číslo na Zákaznícke centrum - 0850 192 413, pričom správne číslo je 0850 122 413. Aj v tomto prípade ide o zneužitie loga Slovenskej pošty, a preto by klienti nemali na takéto emaily reagovať.

Okrem toho sa stále objavujú falošné e-maily či SMS správy pod hlavičkou Slovenskej pošty, požadujúce od adresátov úhrady poplatkov za doručenie zásielky či preclenie zásielky. Ak klient akceptuje túto falošnú požiadavku, webový odkaz ho presmeruje rovno na platobnú bránu, kde má zadať údaje zo svoje platobnej karty. Klienti by sa mali mať na pozore, pretože ani v tomto prípade nie je odosielateľom Slovenská pošta. Slovenská pošta nikdy nežiada poplatky prostredníctvom e-mailov či SMS, a to ani pri colnom konaní. Clo aj poplatok za colné konanie zaplatí klient priamo pri doručení zásielky.

V tejto veci podala Slovenská pošta trestné oznámenie na neznámeho páchateľa, aktuálne prebieha vyšetrovanie. Na falošné e-maily upozorňuje pošta aj na svojej webovej stránke - www.posta.sk : cez banner upozorňujúci na falošné maily sa klienti prekliknú na podstránku, kde sú uvedené všetky potrebné informácie, ako zákazníci rozlíšia, že ide o podvodný mail. Na stránke sú aj ukážky, ako môžu takéto falošne maily vyzerať. Dôležitá je aj ostražitosť adresátov, ktorí dostanú takéto podvodné e-maily, aby na ne nereagovali. V prípade, že klienti na tieto podvodné maily už zareagovali a uhradili požadovanú sumu, čím im bola spôsobená škoda, odporúčame im obrátiť sa na orgány činné v trestnom konaní. 

Základné faktory, podľa ktorých klienti rozpoznajú, že ide o podvod, sú:
Slovenská pošta nikdy nežiada úhradu žiadnych poplatkov prostredníctvom e-mailov alebo SMS, a to ani za colné konanie. Za zásielku zaplatí klient buď pri objednávaní tovaru, teda priamo eshopu, alebo na dobierku, teda pri prevzatí zásielky – a to hotovosťou alebo kartou. Adresát zaplatí za zásielku kuriérovi, pri priehradke na pobočke alebo v BalíkoBOXe.

(TASR)

Páčil sa vám článok?