Bratislavské noviny majú svoje dostihy
V nedeľu 24. apríla budú mať návštevníci petržalského Závodiska v rámci projektu Bratislava pre všetkých vstup na dostihy zadarmo. A majú sa na čo tešiť!
Zdroj: Kniha Jána Čomaja - Petržalka – Engerau – Ligetfalu
Tento rok uplynie 60 rokov od prvých dostihov na petržalskom Závodisku. Je paradoxné, že toto okrúhle výročie „oslavuje“ v najťažšej situácii vo svojej novodobej histórii. Jazdecký a dostihový šport pritom patrí v Bratislave k najstarším vôbec a jeho rozvoj je zviazaný s Petržalkou.
História dostihového športu v našom meste sa začala písať už v roku 1826, kedy sa v Bratislave konali prvé konské dostihy vďaka mecenášstvu grófa Széchenyiho, ktorý aj sám pretekal. „Prvý bratislavský dostihový klub vznikol v roku 1839 – dostihy sa však konali aj predtým, najprv na Kuchajde, medzi dnešným jazerom a stanicou Bratislava – Nové Mesto, až potom sa preniesli na vojenské terénne cvičisko do Petržalky,“ píše Ján Čomaj v knihe Petržalka – Engerau – Ligetfalu. Od roku 1871 malo mesto dokonca aj prvú krytú jazdiareň na dnešnej Štefánikovej ulici.
Začiatkom 20. storočia sa v Prešporku ujal klusácky šport a popularitou na istý čas predstihol aj klasické dostihy. „Keď v roku 1902 vznikla Bratislavská klusácka spoločnosť, rozhodla sa vybudovať kvalitnú dostihovú dráhu. Z niekoľkých možností si vybrali pálffyovský pozemok v Petržalke - západne od dnešného dostihového areálu.“
Martin Kleib, na svojej stránke www.konduktor.sk v turistickom sprievodcovi Petržalkou píše, že dráha, na mapách označovaná ako „dostihové lúky“, sa rozprestierala v miestach medzi nadjazdom na Starý most, Einsteinovou a Černyševského ulicou, tam, kde sa dnes nachádza obchodný dom TPD a Mánesovo námestie.
„Prvé jazdecké preteky na novom závodisku sa konali 6. septembra 1903. Táto dostihová dráha sa používala do roku 1933, keď ju rozparcelovali na záhrady,“ píše Ján Čomaj.
Čo sa vtedy stalo? Štát vyvlastnil šľachtickú pôdu, teda aj pozemky Pálffyovcov...
Na tradíciu sa znova nadviazalo až po roku 1945, keď bolo Štátne závodisko v Bratislave spolu so Státním závodištěm v Prahe poverené Ministerstvom zemědělství organizáciou dostihových podujatí. V päťdesiatych rokoch dokonca existovala predstava, že sa z jazdectva stane ľudový šport pre pracujúcich.
„Centrom turfového diania bolo v tej dobe závodisko v Prahe, na Slovensku sa začalo v roku 1951 s výstavbou dostihovej dráhy vo Svätom Juri pri Bratislave,“ informuje stránka www.horses.sk. „Po legislatívnom uzákonení Šúrskej prírodnej rezervácie, ktorej časť sa nachádzala v blízkosti dostihovej dráhy, sa musel hľadať nový náhradný priestor a vybraná bola lokalita - petržalský Starý háj.“
Prvý míting sa tu konal 18. septembra 1960. Koncom 60. rokov ale Závodisko nemalo dostatočnú úroveň a chátralo. Popri výstavbe sídliska ho však v polovici 70. rokov 20. storočia zmodernizovali a od roku 1979 sa na ňom beháva pravidelne.
Tento rok však hrozilo, že sa dostihová sezóna vôbec nezačne. Ministerstvo pôdohospodárstva totiž odmietlo poskytnúť Závodisku ďalšie financie okrem každoročnej dotácie. Napokon Závodisko zrealizovalo v júni aspoň dva dostihové dni a v júli jeden.
Dostihy sú výkonnostnou skúškou koní plemena anglického plnokrvníka na Slovensku. Nie sú však len pre úzky kruh milovníkov jazdectva. Areál dnes radi navštevujú aj rodiny s deťmi. Varovania tufovej komunity o možnom zániku dostihov však nedávno na svojej facebookovej stránke vyvrátil starosta Petržalky Ján Hrčka, ktorý po stretnutí na ministerstve napísal: „Žiadny z dotknutých subjektov - Petržalka, mesto, ministerstvo - nechce, aby sa zmenil súčasný účel Závodiska.“
(in)
Viac informácii nájde v knihe Jána Čomaja – Petržalka – Engerau – Ligetfalu