Na výmenu dlažby už nebude dosť peňazí

2.5.2007
0
Páčil sa vám článok?

O pokračujúcich problémoch v pešej zóne a možnostiach ich riešenia sme sa pozhovárali so starostom mestskej časti Bratislava - Staré Mesto Andrejom PETREKOM (SDKÚ-DS).

- Zdá sa, že pomerne veľké plochy dlažby v pešej zóne momentálne dožívajú. Dlažba nie je vhodná na to, aby po nej jazdili ťažké autá. Stavebnú činnosť na území pešej zóny však nie je možné zakázať, sú tu vo veľkej väčšine kultúrne pamiatky, o ktoré sa treba starať, obnovovať ich. Niektoré v nedávnej minulosti zmenili vlastníkov, iné dlho čakali na rekonštrukciu, pretože sa o ne viedli od 90. rokov súdne spory, takže až teraz majú riadnych vlastníkov, ktorí ich dávajú do poriadku. Je aj v záujme mesta a celej spoločnosti, aby sa kultúrne pamiatky obnovili, niektoré technologické procesy si však vyžadujú aj vjazd ťažkých vozidiel, na ktoré táto dlažba nie je dimenzovaná.

Ako je teda možné situáciu riešiť?

- Je to veľký problém... Keby som mohol, predláždil by som všetky komunikácie v historickom jadre klasickou plnoformátovou dlažbou, ale na to ani v blízkej, ani vo vzdialenejšej budúcnosti nebudeme mať finančné zdroje. Financie, ktoré malo Staré Mesto v čase dláždenia pešej zóny, už nikdy nebude mať. Bolo to v období, keď sa predávali do osobného vlastníctva byty a nebytové priestory. Preto máme jedinú možnosť - na miestach, kde bude stav najhorší, to riešiť parciálne. Tento rok máme na opravu dlažby vyčlenených len 600-tisíc korún, čo je suma, ktorá vôbec nestačí.

Nebolo by riešením úplne zakázať vjazd do pešej zóny - s výnimkou vozidiel polície, hasičov a záchrannej služby?

- Musíme si uvedomiť, že nie je dosť dobre  možné zabrániť Staromešťanom, ktorí majú na území pešej zóny trvalé bydlisko, aby sa k nemu mohli dostať autom. Takisto je nutné zásobovať obchody a reštaurácie v pešej zóne. Musíme zachovať možnosť zásobovania v určitom časovom limite. Čo však vieme obmedziť, je možnosť tzv. „dozásobovania“ počas dňa. Výrazne tiež obmedzíme možnosti vjazdu tých, ktorí majú v pešej zóne sídla firiem, ako aj dlhšieho parkovania v nej.

Zhováral sa Juraj Handzo


NÁŠ ROZHOVOR
Páčil sa vám článok?