Občania diskutovali o Predstaničnom námestí
O riešení dopravy, zachovaní Skladu číslo 2, v ktorom čiastočne sídli Múzeum dopravy, ale aj a o význame priestoru pred Hlavnou stanicou, sa bavili občania na verejnom zhromaždení Starého Mesta k projektu prestavby Predstaničného námestia.
Starosta Andrej Petrek vyhlásil, že ak by bolo na ňom, Predstaničné námestie by nebolo témou pre zhromaždenie občanov, pretože ide o náročný a transparentný projekt a vie čo všetko to obnáša. Zvolal ho ale na žiadosť miestnych poslancov a pripomenul, že na stavbu nebolo zatiaľ vydané územné rozhodnutie. Vyjadril tiež nádej, že v máji, alebo júni bude v miestnom zastupiteľstve prijatý územný plán zóny, ktorý pokrýva aj lokalitu Hlavnej stanice.
Zástupca investora krátko priblížil projekt Predstaničného námestia a prítomní boli aj experti na dopravu, prieskum verejnej mienky a aj jeden z architektov projektu. Ten zopakoval, že projekt ráta s nástupnou nákupnou pasážou, hotelom, zónou nákupu a oddychu a priestor pred budovou stanice je riešený ako tzv. kľudové územie. V podzemí má vzniknúť 2000 parkovacích miest. Náklady na výstavbu sú podľa investora viac ako 7 miliárd korún, na výstavbu ciest plánujú vložiť 1,8 miliardy.
Občanov zaujímalo najmä zaťaženie dopravy v okolí a frekvencia osôb v danej lokalite. Uvažovali aj nad tým, či je nutné vybudovanie takého veľkého nákupného centra pred Hlavnou stanicou, ktorá má plniť najmä verejné a dopravné funkcie. Niektorí obyvatelia nesúhlasili so zbúraním Skladu číslo 2, v ktorom čiastočne sídli Múzeum dopravy.
K tomu miestny poslanec Štefan Holčík uviedol, že aj keď je budova zaradená medzi pamiatky, nie je taká stará ako sa pôvodne myslelo a v Rakúsku Uhorsku bolo takých stavieb na tisíce. Starosta A. Petrek uviedol, že v prípade Skladu číslo 2, ktorý chcú zbúrať kvôli riešeniu dopravy a výstavbe komunikácií súvisiacich so severnou tangentou, ide o dva verejné záujmy. Dôležité je, ktorý preváži. Zástupca investora deklaroval, že do skvalitnenia činnosti a prevádzky Múzea dopravy, sú ochotní dať 80 miliónov korún.
Zvýšeniu už aj tak prehustenej dopravy v okolí Hlavnej stanice sa chcú dopravní projektanti vyhnúť výstavbou mimoúrovňových križovatiek, ako aj vybudovaním tunela pre električku pod Šancovou ulicou. Zvýšiť by sa mala aj frekvencia spojov MHD.
Občania poukázali aj na zbytočnú výstavbu veľkej haly, kde by mali byť tenisové kurty s fitnesscentrom, zbúranie tenisových kurtov a detského ihriska na Žabotovej ulici, ale aj na výrub asi 800 stromov. Niektorým vadilo, že na pôvodnú budovu stanice nebude z diaľky podľa projektu vidno. Iným obyvateľom mesta sa projekt páčil a vyjadrili želanie, aby bol tento priestor konečne kultúrnym vstupom nielen do hlavného mesta, ale aj na Slovensko.
Starosta Andrej Petrek považuje výhradu o strate zelene za vážnu, no v prípade riešenia dopravy podzemnými trasami by stromy nebolo možné udržať. Aj optimálne riešenie dopravy pre veľké množstvo ľudí si vyžaduje, aby ihrisko a kurty zmizli. Podnet občana na výstavbu cyklotrás daným územím a v jeho okolí považuje za dobrý. Starosta sa vyslovil za zachovanie Skladu číslo 2, prípadne jeho nahradenie kópiou.
Občanov, ktorí spochybnili či Hlavná stanica zostane aj v budúcnosti hlavnou a bude plniť svoje úlohy A. Petrek ubezpečil, že Hlavná stanica na Predstaničnom námestí zostane.
(rob)