Prikáže štát mestu odstrániť kontroverznú cyklotrasu na Vajanského nábreží? V parlamente už je na stole novela zákona
Zdroj: ac
Nová cyklotrasa na Vajanského nábreží v bratislavskom Starom Meste, ktorá výrazne spomalila automobilovú dopravu v centre metropoly Slovenska, vyvolala mnoho častokrát negatívnych reakcií. Magistrát napriek tomu jej vybudovanie obhajuje, no vyzerá to tak, že proti tejto cyklotrase čoskoro bude môcť zasiahnuť štát. Umožniť to má novela zákona, ktorá už je predložená v Národnej rade SR.
Poslanci parlamentu by sa na schôdzi, ktorá je naplánovaná na 6. decembra, mali zaoberať aj novelou zákona o pozemných komunikáciách. Novela dá štátu možnosť konať aj v prípade toľko diskutovanej cyklotrasy na Vajanského nábreží, ktorá bola doteraz plne v kompetencii mesta.
Predkladateľmi novely sú poslanci Ján Mažgút a Erik Kaliňák zo Smeru. Práve Mažgút, ktorý je aj bratislavským regionálnym politikom a vo voľbách v roku 2022 kandidoval na župana, sa proti novej cyklotrase v minulosti ostro vyhradzoval. Novela zákona, ktorú majú poslanci na stole, umožní ministerstvu dopravy vykonávať štátny odborný dozor nad cestami I. triedy, cestami II. triedy, cestami III. triedy a miestnymi cestami.
"V praxi môže ísť predovšetkým o kontrolu zmien organizácie dopravy, ktoré môžu negatívne ovplyvniť plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky s nežiaducimi socio-ekonomickými vplyvmi na určitý región. Podnet na vykonanie tohto druhu odborného dozoru vyhodnocuje samotné ministerstvo," uvádza sa v dôvodovej správe návrhu novely zákona. Ministerstvo podľa návrhu môže uložiť po vykonaní dozoru právnickej osobe, teda aj mestu, vykonať opatrenia a keď ich mesto nevykoná, uložiť mu pokutu vo výške do 33 190 eur. "V prípade, ak ministerstvom uložené opatrenia na základe vykonaného štátneho odborného dozoru nie sú plnené, ministerstvo je oprávnené uložiť pokutu a zároveň dochádza k úprave súvisiacich ustanovení," približuje dôvodová správa.
Mažgúta sme sa pýtali, či je cieľom novely zákona práve riešenie cyklotrasy na Vajanského. V tejto fáze, keď ide ešte o návrh, sa k tomu veľmi vyjadrovať nechcel s tým, že o detailoch bude čas diskutovať po šiestom decembri. "Zámerom je, aby ministerstvo malo kompetenciu vstupovať do toho procesu a zároveň aby to bol správny orgán, ktorý môže uložiť sankciu," dodal. Vyzerá to však tak, že nejde o iniciatívu jednotlivca, ale na novele už existuje v koalícii dohoda a parlamentom pravdepodobne prejde. "Nie je to iba iniciatíva dvoch jednotlivcov," reagoval Mažgút na našu otázku, či je v koalícii preddohodnutá podpora alebo ide iba o samostatný "výstrel" dvoch poslancov.
Mažgút prichádza s návrhom, ktorý môže zasiahnuť do kompetencií mesta pri organizácii dopravy.
O stanovisko sme požiadali i magistrát. "Zatiaľ nevieme predpokladať, či táto poslanecká legislatívna iniciatíva s dopadom na celé Slovensko je namierená proti Vajanského. Pokiaľ áno, budeme sa tejto legislatíve musieť prispôsobiť tak, ako sa musíme prispôsobiť každej legislatíve. Nemyslíme si ale, že to je dobrý nápad. Dáta a prax z posledných mesiacov potvrdili, že také zhoršenie dopravy, aké sa niektorí snažia vykresliť, tu jednoducho nenastalo," reagoval hovorca magistrátu Peter Bubla.
"Navyše, viaceré koncepčné dokumenty už v minulosti stanovili, že v tomto priestore sa má vytvoriť lepšie prepojenie nábrežia a historického centra. Nová cyklotrasa vznikla v úseku, kde žiadna infraštruktúra pre cyklistov doteraz nebola a konečne tak prepojila viaceré už existujúce cykloradiály pre desiatky tisíc Bratislavčaniek a Bratislavčanov, ktorí využívajú bicykel pre pravidelný presun po meste," dodal.
(ms)