Cyklotrasy v číslach: Tipnite si, koľko km pre cyklistov pribudlo a kadiaľ jazdia najviac

9.4.2023
0

Zdroj: Matúš Husár

Páčil sa vám článok?

Príjemné jarné počasie láka na bicykel, v Bratislave a okolí máme veľa možností, kam sa vybrať, i keď nie všetky cyklotrasy sú úplne komfortné. Koľko nových kilometrov pribudlo a aký tip majú profíci z cyklooddelenia na magistráte?

Na území mesta pribudlo vlani 36 km cyklistickej infraštruktúry, jej celková dĺžka sa teraz blíži k 200 km. Samostatných cestičiek pre cyklistov však nájdete v Bratislave zatiaľ len 66,6 km „Za najzásadnejšie vylepšenie v poslednom období považujeme značenie samostatných cyklistických pruhov na hlavných cestách v rámci riešenia parkovacej politiky v meste. Pekným príkladom je minuloročná oprava Karpatskej, kde pribudli bezpečné ochranné cyklopruhy vyznačené červenou,“ uviedla hovorkyňa magistrátu Dagmar Schmucková.

Mesto podľa nej aktuálne pracuje na viacerých lokalitách, ktoré rozšíria možnosti cyklistov. „Najvýraznejšie posilnenie cyklistickej infraštruktúry prinesie realizácia prác na novej petržalskej električke. Obzvlášť sa na ňu tešíme preto, lebo pôjde o prvý veľký bratislavský projekt, ktorý komplexne rieši aj cyklistickú dopravu.“

Zdroj: Magistrát

​Nový cyklopruh na opravenej Karpatskej ulici

Najvyťaženejšou cyklotrasou v rámci Bratislavského kraja bola vlani Viedenská cesta - na úseku medzi Starým mostom a Mostom SNP prešlo viac ako 400-tisíc cyklistov. Mnohí z nich smerujú ďalej po petržalskej hrádzi k Mostu Lanfranconi a za ním na Devínsku cestu, ktorá je súčasťou  medzinárodnej cyklotrasy EuroVelo 13. Aj to je dôvod, prečo tu stretnete množstvo cyklistov. „Na Devínskej ceste máme sčítač, ktorý za február vykazoval priemerne 75 cyklistov za pracovný deň, čo je na zimný mesiac celkom vysoká intenzita. Víkendová intenzita cyklistov v závislosti od počasia aj v týchto mesiacoch prekračuje 200 cyklistov za deň,“ priblížila hovorkyňa.

Zdroj: ms

​Vlani v októbri začalo mesto maľovať ochranné pruhy na úzkej Devínskej ceste.

EuroVelo 13, ktoré vedie od Barentsovho mora na severe až po Čierne more na juhu, prechádza 20 krajinami a meria až 10 400 km, úsek cez Slovensko má 90 km. Takmer všade ide o oddelenú cyklotrasu, úsek Devínskej cesty má zatiaľ len ochranné pruhy. „Segregované riešenie cyklistickej dopravy na Devínskej ceste je stavebne, a najmä finančne zložitý projekt, na ktorom mesto pracuje. Momentálne posudzuje vhodnosť, a najmä realizovateľnosť jednotlivých riešení,“ informovala Schmucková. Dodala tiež, že po vyznačení ochranných pruhov a periodickej údržbe krajnice komunikácie majú od ľudí len pozitívnu odozvu.

Zdroj: ac

​Cyklotrasa na Železnej studničke

Na úzkej Devínskej ceste sa však napriek tomu mnohí cyklisti necítia bezpečne, najmä rodičia s malými deťmi si sem netrúfajú. Vyhýbajú sa aj profíci z cykloodelenia magistrátu konkrétnym cyklotrasám? Také vraj neexistujú. Ako tip pre začiatočníkov odporúčajú trasy na petržalskej strane hrádze a pre tých, ktorí sa nezľaknú prevýšení, cyklistiku v Rači: „Už v samotnej mestskej časti Rača sa dá skvelo pobicyklovať, a to nehovoríme o možnostiach, ktoré sa vám otvárajú, keď sa rozhodnete vydať do mestských lesov. Dobrým príkladom je aj Ružinov, odkiaľ možno z konca mestskej časti prísť samostatnou cyklistickou infraštruktúrou až do centra mesta. Podobne je na tom Petržalka, kde je pre toto spojenie na výber hneď niekoľkých segregovaných možností. Dokonca i niektoré vzdialené mestské časti ako Podunajské Biskupice a Vrakuňa sú spojené s centrom mesta samostatnou cyklistickou cestičkou skoro v celej dĺžke, vhodnou aj pre začiatočníkov a rodičov s deťmi.“

(ac)

Páčil sa vám článok?