Búrlivá debata o parkovaní v Petržalke: Čo sa dialo na verejnej diskusii k zavádzaniu PAAS?

12.3.2023
0

Zdroj: in

Páčil sa vám článok?

Verejná diskusia k zavádzaniu PAAS na Dvoroch 5 a 6 a na Šustekovej sa niesla v napätej atmosfére. O konkrétnych zmenách sa takmer nehovorilo a v prospech PAAS, paradoxne, najvecnejšie argumentoval starosta Ján Hrčka, ktorý s ním nemá nič spoločné.

Začiatkom februára sa v ZŠ Nobelovo námestie stretli zástupcovia mesta s obyvateľmi, cieľom bolo predstaviť PAAS v ďalšej petržalskej zóne a vypočuť si pripomienky. Pri vstupe ktosi rozdával letáky s petíciami za férové parkovanie a za odvolanie Tatiany Kratochvílovej.

Viceprimátorka stretnutie moderovala a viackrát prítomných upozorňovala, aby nevykrikovali a „skúsili sa počúvať“, „zdržali sa neslušných výrazov“, a to už počas úvodného slova splnomocnenca pre parkovanie Petra Hercega. Veta „regulácia nie je na to, aby sa vyberali poplatky“ zožala všeobecný ironický potlesk, nemiestne výkriky z publika pokračovali, človek sa v jednom momente ani nečudoval, že sa ľudia nehrnú do verejných funkcií. Bolo to náročné len počúvať.

Na druhej strane je fakt, že predstavitelia mesta nevedeli dostatočne presvedčivo argumentovať, že PAAS bude v prospech obyvateľov. „Premaľujete modré čiary na biele, budem platiť a aj tak nebudem mať kde parkovať,“ znel hlas jedného z nespokojných. Predstavitelia mesta reagovali spokojnosťou na Dvoroch 4. Darmo však budú hovoriť obyvateľom Jungmannovej, že v zóne je každú noc 900 voľných parkovacích miest (pred reguláciou 2823 vozidiel parkujúcich v noci, po regulácii – 1865,pozn. red.), keď s ich nedostatkom na svojej ulici stále bojujú aj pre zle nastavené spoplatnené hodiny (od polnoci do 18h, pozn. red.). Tie sa majú konečne zmeniť. Kedy? Presný termín nepadol.

Zdroj: in

Okrem mestského PAAS pripravuje svoje parkovacie zóny aj Petržalka.  Starosta Hrčka odhaduje, že do konca roka by mohlo mať zóny 75-80 percent Petržalky, s istotou celé Háje a väčšina Lúk.

„A to nezmyselné zjednosmernenie v polovici ulice?“ zaznelo z publika. „Kľudne ju necháme obojsmernú, ale parkovacie miesta vám budú chýbať.“ Argument Petra Hercega ľudí veľmi neuspokojil. Keď do debaty vstúpil starosta Ján Hrčka, ľudia boli ochotnejší počúvať zrejme aj preto, že PAAS neidealizuje. „Sú oblasti na Dvoroch 4, kde PAAS zlepšil parkovanie, ale nevyriešil. Sú zóny, kde sú ľudia nespokojní a oprávnene nespokojní - Jungmannova, Wolkrova...“ Dodal, že petržalskú parkovaciu politiku zavádzala mestská časť s tým, že nie je proti spoplatneniu, ale až vtedy, keď problém s parkovaním budú mať rezidenti vyriešený. (V tomto kontexte bola zaujímavá informácia, že mestská časť nenahlasuje mestskej polícii zle parkujúcich rezidentov, pozn. red.)

„Roh Pečnianskej bude problém aj po zavedení PAAS,“ upozornil Hrčka v súvislosti s PAAS na Dvoroch 6. „Tam je 12-poschodový dom, 8 brán, malé množstvo parkovacích miest.“ Toto mali povedať ľudia z magistrátu. Obyvatelia by videli, že majú prehľad o zóne, že vidia problém a budú sa ho snažiť riešiť. Nepovedali, a tak to miestami vyzeralo, že petržalský starosta, zachraňuje ľudí z magistrátu pred nervozitou obecenstva. Hovoril zrozumiteľne, spomínal konkrétne príklady zo zóny, bolo vidno, že má prehľad o svojej mestskej časti. „Som presvedčený, že po zavedení PAAS sa na Dvoroch 5 a 6 zlepší parkovanie, ale nevyrieši sa problém úplne všetkým,“ skonštatoval triezvo. Roh Pečnianskej bude musieť parkovať pri Bille, problémy budú mať ďalej aj na časti Nobelovo námestie a Zadunajskej.

Obyvateľom sľúbil, že 3-4 mesiace po zavedení PAAS sa bude pýtať na ich názor a problémy riešiť. „Niektoré veci sme magistrátu odporúčali pred rokom, vtedy nás nepočúvali, po ročnej skúsenosti sa chystajú ich upraviť a zmeniť a verím tomu, že rovnakým spôsobom budú postupovať aj ďalej.“
„Koľko fyzických parkovacích miest ste vytvorili pred zavedením PAAS. Nie premaľovaním!“ zaznela ďalšia otázka z publika. „Nula!“ dodal obyvateľ. Peter Herceg sa snažil oponovať, že to tak nie je. „Napríklad v Petržalke na Jasovskej ste nemohli parkovať, už môžete, vzniklo 60 parkovacích miest.“ A zas ste mali pocit, že situáciu zachraňuje petržalský starosta, ktorý priamo povedal, že nemusíte hneď budovať drahé parkovacie miesta (cca 7-tisíc eur jedno, pozn. red.) keď ich viete získať napríklad odstránením vrakov alebo zaregulovaním zón. A takto to prebiehalo zhruba dve hodiny...

(in)

Páčil sa vám článok?