Zisťovali sme: Šetria v košickej MHD tak ako my, alebo to robia lepšie?

6.3.2023

Zdroj: BN

Páčil sa vám článok?

Od polovice februára zastavujú autobusy a trolejbusy v bratislavskej MHD len na znamenie a málo vyťažené linky skončili alebo jazdia v obmedzenom režime. Dopravný podnik odhaduje, že tým ušetrí státisíce eur. Šetrenie zaviedli aj v Košiciach, kde tiež rátajú dopady pandémie, energetickej krízy či inflácie na milióny eur. Robia to lepšie ako my?

Ak v Bratislave viditeľne stojíte na zastávke, nič sa nemení, trolejbus aj autobus vám zastaví. Pred vystúpením z vozidla však musíte včas stlačiť stopku, inak sa odveziete, kam nechcete. Táto novinka vyvolala spočiatku menší rozruch, ale zdá sa, že ľudia si zvykli. Dopravný podnik Bratislava (DPB) predpokladá, že vďaka nej ušetrí takmer pol milióna eur. „Vyhodnotenie úsporných opatrení očakávame na začiatku letnej sezóny,“ doplnil hovorca Martin Chlebovec.

Ďalším úsporným opatrením je optimalizácia i zrušenie niektorých liniek, napríklad linky 27, proti čomu sa ozvali mnohí Dúbravčania. Chlebovec vysvetlil, že dopravný podnik vlani od júla do decembra odviezol po trase linky v priemere dvoch až troch cestujúcich na vozidlo, pričom paralelná linka 83 ich za celý deň prevezie takmer osemtisíc. „Od každého miesta trasy linky 27 je pritom linka 83 vzdialená 150 až 400 metrov, teda 2 až 5 minút chôdze. Vzhľadom na už beztak krátku trasu linky 27, nízky počet jej spojov a nasadenie jedného z najkratších a najmenej nákladných vozidiel MHD bol priestor na ďalšiu optimalizáciu linky 27 vyčerpaný,“ konštatoval s tým, že optimalizácia liniek bola predmetom rokovaní aj s mestskými časťami.

Dopravný podnik šetrí aj na kúrení a svietení, ale fakt je, že viac ako 90 percent nákladov na elektrinu predstavuje práve trakčná sieť, poháňajúca električky a trolejbusy. Ceny energií pre DPB vzrástli podľa Chlebovca o 15 miliónov. „Vzhľadom na rastúce ceny pohonných látok, výpadky príjmov samospráv, ale aj dôsledky pandémie covidu prichádza DPB od roku 2019 o milióny z rozpočtu. Iba pre rok 2023 to bude 35 miliónov eur ročne,“ spresnil hovorca dopravného podniku. Nevylúčil, že pristúpia aj k ďalším opatreniam, k možnému zdraženiu cestového zatiaľ povedal: „Viaceré spoločnosti, ktoré ponúkajú služby, v súčasnosti uvažujú o úprave cien. DPB však funguje v Integrovanom dopravnom systéme Bratislavského kraja, kde takýto variant môže nastať až po zhode medzi všetkými objednávateľmi a dopravcami.“

Zdroj: BN

​Celoplošným zavedením zastávok na znamenie chce DPB ušetriť takmer 500-tisíc eur.

V košickej MHD predpokladajú, že pre aktuálnu krízovú situáciu a dôsledky pandémie budú mať tohtoročný rozpočet chudobnejší o približne 10,4 milióna eur. Tiež preto pristúpili k úsporným opatreniam, ktoré pocítili aj pracovníci dopravného podniku: zavedenie kratšieho pracovného týždňa - THP zamestnanci počas piatkov poberajú 60 percent mzdy; temperovanie priestorov namiesto vykurovania v kanceláriách, dielenské miestnosti temperujú počas víkendov aj mimo pracovného času počas týždňa.

Šetrenie v košickej MHD sa dotklo aj komfortu ľudí, ktorí cestujú autobusmi, tie naďalej fungujú v režime ´prázdniny´. Cestovné však nezdraželo, naopak. „Každú zmenu tarify schvaľuje plénum mestského zastupiteľstva, naposledy sa menila začiatkom roka 2022, a to v prospech cestujúcich. Cena ročného lístka sa znížila z pôvodných 242 eur na súčasných 199 eur,“ priblížila hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice Vladimíra Bujňáková.

Zaujímalo nás tiež, či sa vo východoslovenskej metropole inšpirujú Bratislavou a pristúpia k celoplošnému zavedeniu zastávok na znamenie. „Nateraz o tom neuvažujeme. V každom prípade si počkáme na výsledky Bratislavy a na ich základe rozhodneme o implementácii aj v našich podmienkach,“ dodala hovorkyňa.

(ac)

Páčil sa vám článok?