Aj vám prekážajú semafory v Karlovke cez električkovú trať? Dopravný analytik má na to jasný názor

6.11.2021

Zdroj: karlovaves.sk

Páčil sa vám článok?

Spustenie svetelnej signalizácie na prejazdoch cez električkovú trať sa takmer okamžite stretlo s výhradami niektorých karloveských vodičov. Sťažujú sa, že je na nich dlho červená, ktorá zbytočne zdržuje. Pred spustením semaforov vraj bola doprava plynulejšia. Mnohým vodičom nie je jasné, na akom princípe interval červenej funguje. Majú pochybnosti aj o tom, či je synchronizovaný s prejazdom električiek. K problému sa vyjadril dopravný analytik Jozef Drahovský aj magistrát.

"Cestnú signalizáciu na priecestiach cez električkovú trať vybudovalo mesto z dôvodu častých dopravných nehôd električiek s vozidlami, ktoré nerešpektovali pravidlá cestnej premávky a vchádzali na priecestia v čase prejazdu električky. Tieto priecestia zároveň vznikli ako náhrada pôvodných prejazdov cez električkovú trať. Prednostnú jazdu električiek na karloveskej trati dnes zabezpečujú senzory, ale nebolo to tak vždy," vysvetľuje Karlova Ves.

Dopravný analytik Jozef Drahovský hovorí, že sa k projektu rekonštrukcie Karloveskej radiály dostal ešte pred jeho realizáciou. Už vtedy postrehol viacero nedostatkov. „V časoch, keď sa projekt za predchádzajúcich primátorov tvoril, bol držaný v tajnosti a prístup k jeho tvorbe nemalo ani vedenie Karlovej Vsi. Keď bol publikovaný a prezentovaný verejnosti, tak už nebola možnosť ho meniť,“ spomína si na začiatky prípravy rekonštrukcie Karlovešťan Jozef Drahovský.

V tom čase kritizoval, že otáčanie cez električkové koľaje na Jurigovom námestí ako náhrada za zrušené otáčanie pri kostolíku je len jednosmerné. Poukazoval na potrebu otáčania v situácii, keď je nemožné pre nehodu alebo práce v križovatke odbočiť na Molecovu. Inak sa vytvorí kolóna až za zástavku Segnerova. „Ďalej som sa pýtal, prečo je všade navrhnutá svetelná signalizácia s pevným časovým plánom bez senzorov. Odpoveď autorov projektu bola podľa jeho slov taká, že zhoršenie podmienok pre dopravu, okrem električiek, bolo požiadavkou objednávateľa projektu, aby vodiči áut prešli radšej na verejnú dopravu,“ informoval na webe samosprávy Drahovský.

Samospráva priblížila, že kolóny boli také dlhé, že počas prác v križovatke Molecova bolo zmenené otáčanie na Jurigovom námestí do protismeru. Keď sa spustila svetelná signalizácia na križovatke Karloveská – Fadruszova, stojaca kolóna bola až za Botanickou ulicou. Preto musela byť napokon vypnutá. "Súčasné vedenie mesta navrhlo vylepšenie pôvodného projektu a zlepšenie dopravnej situácie v území doplnením inteligentnej signalizácie na križovatke, t. j. senzormi, ktoré snímajú vozidlá vo všetkých smeroch a dopytovými tlačidlami pre chodcov s inteligentným radičom," informovala na svojom webe Karlova Ves.

Klasická svetelná signalizácia riadenia križovatiek prepína smery podľa pevne nastaveného časového plánu. Neberie ohľad na to, či je alebo nie je požiadavka na prejazd križovatkou, alebo či cez ňu chcú prejsť chodci.

„Najlepšie je to vidieť v Dúbravke, keď odbočujete vľavo v križovatke Saratovská – Drobného. Nikde žiadne auto ani električka a len čakáte a čakáte na chvíľu, keď bude zelená na odbočenie,“ vysvetľuje Jozef Drahovský a dodáva, že inteligentná svetelná križovatka najprv pozerá, aké sú požiadavky na prejazd križovatky. Na základe priority a dĺžky čakania púšťa jednotlivé smery. Tie najinteligentnejšie zohľadňujú aj grafikon verejnej dopravy. "Ak ide električka alebo autobus podľa grafikonu, automaticky dostáva voľný smer. Ak ide popredu, tak zelenú dostanú iné smery. Ak mešká, tak dostane voľný smer skôr, aby bolo možné meškanie dohnať. Pamätám si aj komické začiatky priority pre električky, keď senzor zachytil električku pred križovatkou a dal jej voľný smer. Lenže električka práve prišla na zastávku tesne pred križovatkou. Cestujúci ešte ani nevystúpili a už ostatné smery v križovatke boli zablokované,“ vysvetll analytik.

A ako je na tom riadenie križovatiek v Karlovej Vsi dnes? Pribudli senzory a inteligentné riadenie. Všetky svetelne riadené križovatky a priecestia sú vybavené zariadením na prihlasovanie električiek, ktoré má zabezpečiť ich plynulý prejazd. "Súčasné vedenie mesta sa rozhodlo vylepšiť pôvodný projekt a doplniť inteligentnú signalizáciu. Môže sa stať, že električka musí pred križovatkou zastaviť alebo vozidlá dlhšie čakajú na prejazd. O problémoch s prihlasovaním električiek vieme. Postupne ich riešime. V niektorých prípadoch (križovatky Karloveská – Fadruszova, nábrežie – tunel) boli zistené závažné nedostatky, ktoré spôsobovali veľké zdržanie pre električky aj ostatné vozidlá, preto sme sa rozhodli do odstránenia chýb uvedené križovatky ponechať bez preferencie električiek,“ informovala o súčasnom stave hovorkyňa hlavného mesta Katarína Rajčanová.

Napríklad otáčanie za zastávkou Segnerova je nastavené tak, že prioritu má električka. Smer na otáčanie dostane zelenú len vtedy, keď senzor rozpozná čakajúce vozidlo, ktoré sa nachádza v danom pruhu. „Dĺžka čakania nie je fixná. Niekedy zelená naskočí takmer ihneď, niekedy to trvá dlhšie. Je to najmä vtedy, keď po sebe idú električky z oboch smerov. V každom prípade zelená naskočí oveľa skôr ako keby tam bolo časovo pevné riadenie, keď raz za dve minúty by autá dostali 15 sekúnd,“ upozorňuje Jozef Drahovský s tým, že senzory pre snímanie áut sú zabudované v jazdnom pruhu. Senzory na snímanie električiek sa nachádzajú v koľajisku. Informácie z týchto senzorov sa využívajú aj pre rozsvietenie výstrahy na priechodoch pre chodcov pri prechádzaní cez električkové koľaje.

Ani zavedenie inteligentného systému riadenia svetelnej signalizácie však podľa Karlovej Vsi nie je zárukou bezproblémového fungovania dopravy na hlavnej dopravnej tepne Karlovej Vsi. Problémom môže byť nerešpektovanie dopravného značenia a signalizácie predovšetkým vodičmi.

„Z mnohých pozorovaní musíme konštatovať, že vodiči automobilov nerešpektujú cestnú dopravnú signalizáciu a prechádzajú na červený signál. Prejazd vozidla na žltý a červený signál spôsobí, že detektor nevie, že uvedené vozidlo porušilo predpisy a prešlo križovatkou. Predpokladá, že vodič pravidlá cestnej premávky neporušuje a po uplynutí signálu voľno pre električky, sa opäť zaradí zelený signál pre otáčajúce vozidlá. Je to tak aj vtedy, keď tam už žiadne nestojí,“ upozornila Rajčanová.

Rovnako je potrebné po príjazde do križovatky zostať stáť na STOP čiare, čo je vodorovná priečna čiara vyznačená pred križovatkou. „Je to dôležité preto, aby detektor vozidlo zachytil. Neodporúčame približovať sa k prejazdu, neurýchli to zobrazenie zeleného signálu,“ zdôraznila Katarína Rajčanová. Hlavné mesto podľa jej slov v súčasnosti konzultuje s krajským dopravným inšpektorátom vypínanie semaforov vo večerných hodinách a počas víkendov, teda v čase nízkej intenzity dopravy.

Ako na záver zdôraznil Jozef Drahovský, svetelná signalizácia má význam práve vtedy, keď čakanie z vedľajších smerov a od chodcov stúpnu nad hranicu, pri ktorej sa neprimerane dlho čaká. V dnešnom stave techniky a hustote dopravy je riadenie pevným časovým plánom už zastaralé. „Preto som rád, že v Karlovej Vsi je riadenie svetelnej signalizácie inteligentnejšie, než bol pôvodný zámer. Ak sú teda na priechodoch pre chodcov dopytové tlačidlá, odporúčam ich stlačiť, aby elektronika križovatky vedela, že chcete prejsť na druhú stranu. Všetkých prosím – všímajte si svetelné signály, najmä červené svetlo. To znamená, že zelenú má niekto iný,“ apeluje na všetkých účastníkov cestnej premávky Jozef Drahovský.

Zdroj: karlovaves.sk

Zásady otáčania na nových križovatkách v Karlovej Vsi:

• po príjazde do križovatky je potrebné zostať stáť na STOP čiare (vodorovná priečna čiara pred križovatkou) tak, aby detektor vozidlo zachytil. Približovanie sa k prejazdu neurýchli zobrazenie zeleného signálu,

• ak ide električka, znamená to, že si svoj signál voľno drží, preto treba počkať do prejazdu električky,

• ak už električka prešla a stále je voľno pre električku, je možné, že sa blíži električka z opačnej strany,

• prejazd vozidla na žltý a červený signál znamená, že detektor nevie, že uvedené vozidlo už prešlo križovatkou a tým porušilo predpisy. Predpokladá, že vodič pravidlá cestnej premávky neporušil. Po uplynutí signálu voľno pre električky sa opäť zaradí zelený signál pre otáčajúce sa vozidlá, aj keď tam už žiadne nestojí.

(ts,nc)

Páčil sa vám článok?

Najčítanejšie