V Petržalke chcú dostať autá z ulíc - napomôcť by tomu mal aj parkovací dom na Wolkrovej

15.8.2021
0

Zdroj: Magistrát

Páčil sa vám článok?

Mesto zvažuje výstavbu garážového domu na Wolkrovej na ploche aktuálneho parkoviska. Slúžiť by mal primárne pre rezidentov. Do októbra bude zbierať podnety od obyvateľov, výstavba je reálna v roku 2023.

Magistrát aj úvodnou diskusiou o riešení parkovania pre rezidentov v okolí Wolkrovej dokazuje, že nastavil úplne inú latku komunikácie s obyvateľmi. Na online stretnutí predstavil Peter Herceg, splnomocnenec primátora pre parkovaciu politiku, víziu parkovacieho domu na Wolkrovej. Projekt je súčasťou opatrení, ktoré nadväzujú na celomestskú parkovaciu politiku. Jej oficiálny názov je Bratislavský parkovací asistent, rozbieha sa v októbri, konkrétne v Petržalke v Zóne Einsteinova, čo sú Dvory 4, ktorých súčasťou je aj Wolkrova. Nasledovať budú Dvory 5 a 6, a severná časť Ovsišťa.

Aj preto mesto predstavuje prvý z možných parkovacích domov práve v tejto oblasti, hoci má v Petržalke vytypovaných ďalších zhruba 40-50 možných lokalít na mestských pozemkoch. Podľa Petra Hercega patrí práve Wolkrova medzi top lokality, kde je situácia s parkovaním kritická. Štatistiky magistrátu uvádzajú, že priemerná obsadenosť pokiaľ ide o parkovanie v lokalite je ráno 96 percent, napoludnie 95 percent, popoludní 98 percent a v noci až 116 percent. Parkuje sa teda aj nelegálne - na chodníkoch či zeleni... Konkrétne na území budúceho parkovacieho domu je aktuálne celkovo 121 parkovacích miest, z toho legálnych 75 a nelegálnych 46.

Nedostatok parkovacích miest hrozí aj po zaregulovaní parkovania. Preto chce mesto oslobodiť ulice od áut a upratať ich do poschodových garáží. „Konzultovali sme lokalitu aj s mestskou časťou Petržalka, súhlasia,“ povedal Peter Herceg na stretnutí.

Zdroj: ac

Súčasný stav na Wolkrovej.

Predpokladaná kapacita dvojpodlažného parkovacieho domu, s jedným zapusteným podlažím, by mala byť 173 parkovacích miest. Podľa prieskumu, ktoré si mesto robilo v okolí, je v lokalite dostatok detských ihrísk a športovísk, nenavrhli ich preto na streche, tá by mala byť zelená. Čo na nej však napokon bude, by malo byť jasnejšie po vyhodnotení podnetov od miestnych obyvateľov. Parkovací dom by mal mať aj nabíjacie stanice pre elektromobily, osvetlenie a kamerový systém kvôli bezpečnosti. Okolo neho rátajú s alejou vzrastlých stromov.

Boxy sa predávať nebudú

„Mestské parkovacie garáže, ktoré predstavujeme, budú primárne určené rezidentom, ale v menej vyťažených hodinách počas dňa môžu slúžiť aj pre návštevníkov Petržalky, ktorí sem prídu za službami a aktivitami,“ uviedol Peter Herceg. Prevádzkovať ich bude mestská spoločnosť.

Rezident si kúpi ročnú parkovaciu kartu za 39 euro a ak býva v zóne, za 1 euro si bude môcť dokúpiť elektronickú parkovaciu kartu viazanú na evidenčné číslo, ktorou sa dostane do parkovacieho domu. Garantované miesto v ňom mať nebude, počet vydaných parkovacích kariet bude vyšší ako počet parkovacích miest, aby bol dom aj využívaný, rezident si v aplikácii bude môcť pozrieť, či sú v dome voľné miesta.

Obyvateľov v diskusii zaujímalo, či nehrozí, že budú boxy využívané na dlhodobé státie vozidiel. Splnomocnenec primátora uviedol, že to by sa diať nemalo, dom by mal slúžiť len pre obyvateľov panelákov z okruhu 200 metrov a vďaka čítačke evidenčných čísel by doň nemal mať prístup nikto iný.
Ak má rodina 2-3 autá, čo bola tiež jedna z otázok, nedostane do garáže všetky tri. Vízia mesta je uprednostňovať domácnosti s jedným vozidlom. Teoreticky, ak nebude dom dostatočne využitý, mesto zváži prenájom miest pre rezidentov za vyššiu cenu.

Stavať sa bude medzi domami. Obyvateľov preto zaujímalo aj to, či parkovací dom neobmedzí susedné paneláky. Petržalský poslanec architekt Drahan Petrovič, ktorý na príprave projektu participuje, uviedol, že parkovací dom bude vzdialený od najbližšieho bytového domu 22 metrov, takže stavať rovno pod oknami sa nikomu nebude. Dom je navyše stupňovito navrhnutý - má 2,5 podlažia, ktoré sú nižšie ako bežné, dokopy bude vysoký zhruba šesť metrov.

Dom by mal byť z oceľovej konštrukcie, nepôjde teda o klasickú betónovú stavbu, čo by malo skrátiť obdobie výstavby. Tu odhadol Peter Herceg na polroka. Ako bude v tom období riešené dočasné parkovanie áut? „Aktuálne riešime, kde by sa aká spevnená plocha dala využiť na vytvorenie dočasných parkovacích miest,“ povedal, pričom dodal, že tie budú potrebovať aj pri značení miest v súvislosti s rozbehnutí celomestského parkovacieho systému.

Aktuálne mesto zbiera od obyvateľov podnety. Do ankety sa môžete zapojiť aj vy, nájdete ju na stránke www.bratislava.sk/sk/parkovacie-domy alebo napísať svoje pripomienky priamo na parkovanie@ bratislava.sk. Mesto upraví vizualizácie na základe spätnej väzby od obyvateľov a ďalšie stretnutie avizuje na október 2021. Príprava a schvaľovacie procesy sú naplánované na rok 2022, výstavba v roku 2023. Obyvatelia tak majú dosť času konzultovať svoje prípadné výhrady či navrhnúť vylepšenia projektu, nie sú bez diskusie postavení pred hotovú vec, a to sa cení.

Wolkrova vs. Vavilovova

Podľa Petra Hercega je najideálnejšie, ak sú parkovacie domy do 200 metrov od obytných domov. Vtedy sú aj rezidentmi využívané. Jeden taký sa od roku 2014 pripravuje na Vavilovovej, tiež na ploche súčasného parkoviska. Súhlasné záväzné stanovisko mesta získali 13. 2. 2017. Územné rozhodnutie presne o rok neskôr. Stavebný úrad v Petržalke však 25. 11. 2019 prerušil stavebné konanie, pretože pre povolenie bolo nutné najskôr rozhodnúť o odstránení betónovej plochy. To schválili mestskí poslanci na zastupiteľstve vo februári 2021. „Ponuka zvýšenej kapacity parkovania tu je na mieste. Toto riešenie prináša zároveň uvoľnenie peších trás, teda zvýšenie bezpečnosti chodkýň a chodcov,“ uviedla hovorkyňa magistrátu Katarína Rajčanová.

Zdroj: ac

Následne sa však objavila petícia obyvateľov, ktorí s garážovým domom nesúhlasia. Ako ovplyvní ďalšie povoľovacie procesy? „Situácia, kedy sa časť obyvateľov ohradzuje voči tejto stavbe, je z hľadiska procesu prípravy stavby (začal sa v roku 2014) nová,“ pokračuje hovorkyňa. „Z toho dôvodu vnímame ako najvhodnejšie riešenie prípadné iniciovanie rokovaní s investorom zo strany mestskej časti Bratislava - Petržalka, za prítomnosti zástupcov hlavného mesta, prípadne ďalších účastníkov.“ Dodala, že ak by k výstavbe nedošlo, dá sa predpokladať, že investor by si uplatnil požiadavku na náhradu výdavkov a ušlý zisk.

Na augustovom stretnutí dotknutých obyvateľov s petržalským starostom, sa Ján Hrčka vyjadril, že mestská časť nedávno vypovedala developerovi plnú moc na zastupovanie. Mal vybudovať náhradnú prístupovú cestu pre sanitky, čo nezrealizoval a teda nevie začať stavať. To načas pozastavuje aj projekt. Podľa starostu by bolo riešením dohodnúť sa s developerom, vyplatiť mu oprávnené náklady a parkovací dom na tomto mieste nestavať. Toľko potenciálna pointa po siedmich rokoch.

Počas online diskusie k parkovaciemu domu na Wolkrovej sa väčšie výhrady obyvateľov neobjavili. V čom je rozdiel oproti garážovému domu na Vavilovovej? Oba sú vo vnútroblokoch, kde je problém s parkovaním, jeden je mestský, teda na rezidentskú kartu, druhý súkromný, rezidenti si budú musieť parkovací box zakúpiť. Zaujímalo nás, aký rozdiel vidí mesto. „Obidva parkovacie domy riešia parkovanie v lokalite, kde je situácia s parkovaním kritická. Budujú sa na jestvujúcich stavbách, teda nie na úkor zelene. Rozdiel je v procese prípravy stavby, Vavilovova je na konci procesu, Wolkrova na jeho začiatku,“ uviedla hovorkyňa magistrátu.
Na príklade Vavilovovej vidno, aké výhody má, ak mesto začína komunikáciu s obyvateľmi o výstavbe v predstihu. Avizuje, že na Wolkrovej budú o postupných krokoch pravidelne informovaní. Nebudú tak nasledovať obyvateľov z okolia Vavilovovej.

(in)

Páčil sa vám článok?