Petíciu proti zrušeniu 15-minútového lístka na MHD podpísalo vyše 2.000 ľudí. Čo na to magistrát?
Zdroj: Marián Dekan
Od 1. júla sa menia v Bratislave ceny za cestovné lístky na MHD. Asi najväčšiu nevôľu vyvolalo zrušenie najlacnejšieho a najpoužívanejšieho 15-minútového lístka. Zisťovali sme teda, či sa magistrát nerozhodol svoj zámer prehodnotiť.
Do stredy 28. apríla ráno podpísalo petíciu za zachovanie 15-mimnútového lístka 2288 ľudí. "Tu podpísaní žiadame znovuzavedenie 15-minutového lístka na MHD v Bratislave. Žiadame to z dôvodov aktuálneho núdzového stavu, covidovej finančnej situácie obyvateľov Bratislavy a taktiež z dôvodov zlej finančnej situácie dopravného podniku, kedy ľudia viac využijú na cestu 2,3 zastávok MHD 15-minutový lístok než osobné auto," uvádzajú autori petície s tým, že platením za takýto lístok radi prispejú do spoločnej kasy mesta.
Od júla sa totiž menia ceny cestovného v bratislavskej MHD, ktoré sa dajú charakterizovať ako zdraženie. Najdrahšia ročná električenka síce zlacnie z 264,20 na 199 eur, ostatné lístky (okrem polhodinového) však zdražejú. Hodinový bude stáť namiesto 1,20 až 1,30, ďalší 90-minútový bude stáť namiesto doterajších 1,80 až 2,10, dvojhodinový, ktorý dnes stojí 2,30, bude stáť až 2,80. Trojhodinový pôjde hore z 3,60 na 4,10. Najlacnejší a najvyužívanejší 15-minútový lístok za 70 centov má zmiznúť úplne. Kto ho doteraz používal, bude odkázaný na 30-minútový lístok za 90 centov, od čoho si magistrát sľubuje vyššie príjmy pre dopravný podnik. Zdražie aj mesačná električenka (z 26,90 na 30 eur) a viac zaplatia aj tí, ktorí si predplácali štvrťročnú (namiesto 72,30 až 80 eur). V praxi teda od júla prichádza zdraženie pre cestujúcich, ktorí nevyužívajú ročný predplatný lístok. A ten si práve ľudia v núdzi, či úplne bežné rodiny žijúce od výplaty k výplate, jednorazovo jednoducho nemôžu dovoliť zaplatiť. MHD sa totiž na Slovensku veľmi často prepravujú práve ľudia, pre ktorých je využívanie osobného auta pridrahé.
Zaujímalo nás, či magistrát neprehodnotil na základe prebiehajúcej petície aspoň rozhodnutie zrušiť najlacnejší 15-minútový lístok.
Tento lístok by mal byťod júla minulosťou.
"Nachádzame sa v situácii, kedy výpadky tržieb DPB predstavujú takmer 50%, verejná doprava je obmedzená len o cca 15% (cestujúcim tak poskytujeme viac miesta a bezpečnejšie cestovanie), zatiaľ čo štát pri týchto masívnych výpadkoch DPB doteraz nepodal pomocnú ruku a o takejto pomoci naďalej rokujeme. Po zrušení 15-minútového lístka bude síce najlacnejší jednorazový lístok stáť o 20 centov viac, ročná električenka však bude výrazne lacnejšia, až o 65 eur. Je to významná úspora pre tisícky obyvateliek a obyvateľov, ktorí pravidelne cestujú MHD. Cena súčasného polhodinového jednorazového lístka sa nemení. Alternatíva by znamenala navýšenie ceny dnešného 15-minútového lístka skoro na úroveň dnešného polhodinového, ktorý by taktiež musel zdražieť. Takto, okrem výrazne lacnejšej ročnej električenky, nezdražie aj jeden typ základného jednorazového lístka. Okrem cien jednorazových lístkov v papierovej podobe existuje aj ich lacnejšia alternatíva - elektronické cestovné lístky," zareagovala na našu otázku hovorkyňa magistrátu Katarína Rajčanová. Inak povedané, rozhodnutie zrušiť 15-minútový lístok sa nemení.
"Prioritou mesta je podporovať pravidelných cestujúcich MHD a snažiť sa mať čo najväčší podiel pravidelných cestujúcich v MHD. Vzhľadom na nárast nákladov je však potrebné pristúpiť aj k opatreniu, ktoré to zohľadní. Ceny lístkov na MHD sa od roku 2015 nemenili a k úprave cien, akokoľvek to je nepopulárne, bolo potrebné pristúpiť. Hlavné mesto sa rozhodlo ísť cestou trvalého zlacnenia ročného predplatného lístka," dodala Rajčanová s tým, že práve držitelia ročnej električenky majú tendenciu verejnú dopravu pravidelne využívať a aj pre užívateľov osobných vozidiel sa vďaka električenke stáva verejná doprava dostupnejšou.
(ms)