Ako sa zmení v budúcnosti petržalský parkovaci systém?

15.11.2020
0

Zdroj: ms

Páčil sa vám článok?

Petržalský parkovací systém má rok a bude fungovať zrejme až do 31. 3. 2022, teda o rok dlhšie, ako sa rátalo. Mesto totiž nevie spustiť celomestskú parkovaciu politiku v plánovanom termíne. Najnovší termín je k 1. 10. 2021.

Petržalská samospráva rátala s  tým, že svoj systém bude prevádzkovať len do apríla 2021. Preto doň extrémne neinvestovala. Doteraz sa doň investovalo zhruba 350-tisíc eur, na projekty, dopravné značky a  najmä na čiaranie modrých boxov. Pre nerentabilitu neriešili detaily, napríklad registráciu áut z požičovne. (Rezident si však už bude môcť zaregistrovať osobné auto, ktoré má na operatívny lízing, čo doteraz nebolo možné, pozn. red.) Vo svetle nových skutočností má však samospráva v pláne kúpiť auto, ktorým sa budú autá v modrých boxoch kontrolovať častejšie, podľa starostu Jána Hrčku budú schopní skontrolovať všetky parkoviská dvakrát za noc a kontrolovať sa bude už aj cez deň.

Čo priniesol prvý rok parkovacieho systému a  aké zmeny nás očakávajú už od budúceho januára 2021?

O 13-tisíc viac zaregistrovaných ako parkovacích miest

Cieľom petržalského parkovacieho systému bolo testovať systém schválený mestom. Začalo sa s vyznačovaním modrých boxov, najskôr na vnútorných parkoviskách, nasledovali kolmé a  na rad by mali prísť pozdĺžne parkovacie miesta. Na jar budúceho roka by mali byť vyznačené všetky zaregulované miesta v počte 26-tisíc. Zároveň sa začali riešiť vraky, ktoré v Petržalke zaberajú asi 1000 miest.

Ďalšou fázou je schválenie VZN, ktoré okrem iného zareguluje od 1. januára počet áut na osobu, od čoho sa bude odvíjať aj počet návštevníckych hodín. Poslanci budú rozhodovať aj na základe dát, ktoré priniesol prvý rok od spustenia parkovacieho systému. Starosta Ján Hrčka dal počas tlačovej besedy aj odpoveď na otázku, kam umiestniť 13-tisíc áut, ak je v  systéme zaregistrovaných 38  980 vozidiel na 26-tisíc parkovacích miest. „Existuje veľké množstvo Bratislavčanov, ktorí sa zaregistrovali do petržalského systému, hoci v  našej mestskej časti nežijú. Aktuálne je to pre nich výhodné,“ vysvetlil s  argumentom, že vykonali päť sčítaní áut, napočítali 43 503 unikátnych čísel, z  toho len 64 percent bolo zaregistrovaných v  systéme, teda 27 784 rezidentov, ani tí neboli vždy pri každom sčítaní.

Vedúci referátu mobility mestskej časti Ivan Lučanič k  tomu dodal, že pred spustením parkovacieho systému bol priemerný počet áut v  lokalitách Dvory, Lúky, Háje 33-tisíc vozidiel, aktuálne je to 31-tisíc. Kde zmizli? Odpoveďou je jednak korona a  zníženie mobility, zmenšil sa však podľa neho aj počet týždňovkárov, ktorí nechávali autá v  Petržalke ako na odstavnom parkovisku. Samozrejme, len čiastočne, stále máme dosť hluchých miest, kde môžu odstaviť štyri autá, prestúpiť do jedného a  pokračovať do Viedne... Samospráva navyše začala riešiť vraky, hoci tie sú prekliatím našej mestskej časti a je ich tu stále veľa.

Čo nás čaká v budúcom roku?

Od januára by mali byť zavedené tzv. návštevnícke hodiny. Rezident bez právneho vzťahu k  vozidlu bude mať nárok na 60 hodín za rok, rezident so zaregistrovaným jedným vozidlom 30 hodín za rok, kto má zaregistrované viac ako jedno vozidlo, nebude mať nárok na návštevnícke hodiny. Ak budete chcieť zaregistrovať svoju návštevu, budete potrebovať mobilnú aplikáciu URBI Parkovanie Petržalka, ktorú doteraz rezident nijak zvlášť nepotreboval. Zatiaľ platí, že parkovanie pre nerezidentov je počas dňa bezplatné, ak sa oni sami prihlásia prostredníctvom aplikácie. Od 18h do 8h je parkovanie spoplatnené. (Tieto časy možno takisto upraví nové VZN, pozn.red.) VZN by malo určiť aj limity pre počet zaregistrovaných áut na osobu. Vypadnúť by mal rekordman s  dvanástimi autami v  systéme, bezplatné by mali byť dve autá na osobu. „Pri kontrolách sme zistili, že máme oblasti, kde máme 30-40 voľných parkovacích miest a  o  50 metrov ďalej parkuje 20 áut na chodníku,“ skonštatoval starosta a dodal, že státie na chodníku je od minulého decembra zakázané. Preto sa chce samospráva od budúceho roka zamerať na kontroly parkovania na chodníkoch. Tam, kde sú dostatočné kapacity parkovacích miest, ich už nechce tolerovať, ale cielene riešiť papučou alebo odťahom. Mestská polícia je však schopná vyriešiť za noc 10-15 priestupkov, takže jej kapacity sa pri týchto ambíciách budú musieť posilniť. Najmä ak samospráva eviduje približne 150-170 priestupkov za noc, pokiaľ ide o modré boxy. (Hoci ide o  výrazne nižšie číslo, ako po spustení kontrol, keď zaznamenávali až 600 takýchto priestupkov za noc pri tretine vyznačených parkovísk.) Aj preto mestská polícia aktuálne prioritne rieši najmä tých, ktorí už boli niekoľkokrát upozornení a ignorujú to. Pokiaľ ide o  rozširovanie kapacít parkovania, samospráva rokuje s  obchodnými reťazcami či prevádzkami a  spoločnosťami, aby poskytli v  nočných hodinách svoje parkoviská pre rezidentov. Napríklad pred TPD na Mánesovom námestí je 100 miest, v  Technopole 160... Podľa starostu sú s  väčšinou supermarketov dohodnutí, spustiť by sa to malo k 1. februáru alebo 1. marcu 2021. Obyvateľov tiež zaujíma, čo bude s vyhradenými parkovacími miestami. Odpoveďou je, že nové vznikať nebudú, ale aktuálne sa nebudú rušiť. Všetky sú na dobu neurčitú, až po spustení celomestskej parkovacej politiky mesto rozhodne, či ich ponechá alebo neponechá. 

Po 26 rokoch stúpol počet Petržalčanov

Parkovací systém ovplyvnil aj počet Petržalčanov s  trvalým pobytom. Od 1993, kedy mala Petržalka 127-tisíc obyvateľov, ich počet každoročne klesal. V júli 2019 sme evidovali len 102  900 obyvateľov. Tým sa znižovali aj príjmy z podielových daní. Po schválení VZN o parkovacom systéme však Petržalke pribudlo 1300 obyvateľov, ktorí si sem nahlásili trvalý pobyt, čo predstavuje o  zhruba 150-tisíc eur navyše do rozpočtu mestskej časti. Vidno to aj na dátach z prvého roka spustenia parkovacieho systému, samospráva zaznamenala 4-percentný nárast bratislavských značiek.

Pokuty rezidentov refunduje starosta

V lete vyvolali rozhorčenie rezidentov pokuty, ktoré dostali od Mestskej polície na rezidenčných parkoviskách, pretože podľa Zákona o cestnej premávke, „ak sú na parkovisku vyznačené parkovacie miesta, vodič smie stáť len na nich“. Samospráva navrhla VZN o refundácii pokút, ktoré napokon stiahla a  už ho na poslancom na zastupiteľstve nepredloží. Starosta Ján Hrčka to zdôvodnil tým, že spolupráca s  Mestskou políciou sa zlepšila. „Mestskej polícii nahlasujeme autá, ktoré parkujú v  boxoch, hoci tam nemajú čo robiť, ostatné si rieši mestská časť,“ vysvetlil vedúci referátu mobility mestskej časti Ivan Lučanič. „Rozhodol som sa, že pokuty, ktoré v lete dostali rezidenti, budem ja refundovať z  vlastnej výplaty,“ povedal pre Petržalské noviny starosta.

Budete kontrolovať svojich susedov?

Jednou z  noviniek, ktorú avizoval starosta od januára je, že aj bežný obyvateľ by mohol mať možnosť skontrolovať a dokonca nahlásiť, či auto v  modrom boxe je alebo nie je rezidenčné. Ako by toto zapojenie Petržalčanov do kontroly dodržiavania parkovacieho systému malo fungovať? „Máme to predpripravené, vedeli by sme to spustiť aj zajtra, ale zatiaľ sme to neurobili,“ hovorí vedúci referátu mobility mestskej časti Ivan Lučanič. „V aplikácii Urbi, je už zapracovaná funkcia, prostredníctvom ktorej si človek môže zistiť, či tá-ktorá ešpézetka – ručne ju vypíše – je rezidentská alebo nie. Je však ešte vypnutá, pretože je náročná na  kontrolu. Nechceme, aby mestská polícia musela chodiť za každým, aj nezmyselným podnetom, ktorý niekto nahlási, takže predpokladám, že to spustíme v  testovacom móde a  uvidíme, ako to bude fungovať.“

Po roku od zavedenia je:

- zaregistrovaných 35 496 rezidentov (z toho 63 % mužov a 37 % žien)

-zaregistrovaných 38  980 áut - 97 percent má poznávaciu značku BA,BL,BT, 2 percentá mimobratislavskú slovenskú, 1 percento sú zahraničné vozidlá, 85 percent je v osobnom vlastníctve, 13 percent sú služobné autá, 81 percent rezidentov má zaregistrovaných 1 vozidlo, 12 percent – 2 vozidlá, 2 percentá 3 a viac, 5 percent nemá žiadny automobil. Rekordérom je rezident, ktorý má na seba zaregistrovaných 13 áut.

- 26 000 regulárnych parkovacích miest (podľa passportu z roku 2014)

-vyznačených 17 313 (ku koncu októbra, pozn.red.) modrých parkovacích miest a 1 719 vyhradených parkovacích miest

-výrazne najviac rezidentov má trvalý pobyt na Budatínskej ulici (1 483), Znievskej (1 061) a Ševčenkovej (1 038).

(in)

Páčil sa vám článok?