Spojenie ZŠ a gymnázia na Vazovovej do jednej školy sa opäť priblížilo

9.4.2020
0

Zdroj: TASR - Štefan Puškáš

Páčil sa vám článok?

Mestská časť Bratislava-Staré Mesto pokračuje v realizácii zámeru vytvorenia Spojenej školy Vazovova, ktorý spolu s Bratislavským samosprávnym krajom (BSK) predstavila v septembri 2019.

Spojená škola má vzniknúť zlúčením ZŠ Vazovova a Gymnázia J. Papánka, výsledkom má byť moderná vzdelávacia inštitúcia s dvomi organizačnými zložkami: Základnou školou s rozšíreným vyučovaním anglického jazyka a Gymnáziom Jána Papánka s možnosťou bilingválneho vzdelávania v anglickom jazyku. Zriaďovateľom Spojenej školy bude BSK. Na projekte sa vpodieľal poradca pre školstvo BSK Branislav Gröhling, ktorý sa v marci stal ministrom školstva. 

Zámer vytvorenia Spojenej školy Vazovova už odsúhlasili poslanci staromestského zastupiteľstva v novembri 2019. Ďalším krokom je zrušenie ZŠ Vazovova, respektíve jej vyradenie zo siete základných škôl. Ide o nevyhnutný krok, ktorý predchádza vytvoreniu nového právneho subjektu – vzdelávacej inštitúcie Spojená škola Vazovova.

Návrh Všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o zrušení Základnej školy Vazovova bude zverejnený na Úradnej tabuli miestneho úradu Bratislava-Staré Mesto 9. apríla, občania sa k nemu môžu vyjadriť v pripomienkovom konaní až do 21. apríla. VZN budú schvaľovať poslanci miestneho zastupiteľstva 28. apríla 2020.

„Ako poslankyňa BSK za Staré Mesto vidím za posledné dva roky výrazný posun v kvalite školstva v zriaďovateľskej pôsobnosti Bratislavskej župy, ktorá často inovatívnym prístupom zastupovala štát v oblasti reforiem. To ma napĺňa presvedčením, že spoločný projekt je dobrým a životaschopným zámerom,“ uviedla starostka Starého Mesta Zuzana Aufrichtová.

Projekt Spojenej školy podrobne prezentovali predstavitelia Starého Mesta a BSK rodičom a pedagógom na spoločnom stretnutí v septembri 2019. Rodičia a pedagógovia projekt v následnej ankete prijali za svoj. Súhlasné stanovisko so zriadením Spojenej školy vyjadrili viac ako dve tretiny zúčastnených rodičov, pričom takmer všetci rodičia plánujú, že ich deti budú pokračovať v štúdiu na Gymnáziu J. Papánka.

ZŠ Vazovova a Gymnázium J. Papánka tvorili na začiatku 50. rokov minulého storočia jeden vzdelávací celok. V rôznych časových obdobiach potom dochádzalo k ich rozdeľovaniu a opätovnému zlučovaniu. V 70. rokoch minulého storočia sa škola pretransformovala na gymnázium, od ktorého sa neskôr odlúčila základná škola. Vznikli dve školy, ktoré majú dodnes mnoho spoločného – ambíciu poskytovať nielen kvalitné moderné vzdelanie, ale aj spoločnú históriu, túžbu na ňu nadviazať a vybudovať jednu výnimočnú vzdelávaciu inštitúciu.

​„V spojených školách vidím budúcnosť školstva. Keď je škola väčšia, má viac žiakov, viac financií – a teda lepšie zaplatených učiteľov – dáva mladému človeku omnoho väčšie možnosti rozvíjať sa. Dostane lepšie vzdelanie, ako keby bol v menšej škole, kde nie je toľko peňazí a učiteľ nie je možno až tak dobre zaplatený. Argument, že na menšej škole je zas vzdelávanie individuálnejšie, tiež nie je celkom na mieste, lebo aj vo veľkej škole sa môžu vytvárať menšie skupiny – a to práve tým, že škola je bohatá a môže si dovoliť viac učiteľov. A potom – rieši to aj ten problém, že stredná škola sa nemusí biť o žiakov a že si ich predpripravuje v základnej škole a oni môžu kontinuálne pokračovať vo vzdelávaní. Ale nemusia,“ vysvetľuje prínos spojenej školy Branislav Gröhling.

Spojené školy sú bežnou súčasťou vzdelávania v zahraničí, aj na Slovensku. „Spájanie stredných a základných škôl je cestou k skvalitňovaniu vzdelávania nielen na Slovensku. Školstvo je pre nás prioritou, pretože naša budúcnosť závisí aj od toho, ako nastavíme vzdelávanie dnes. Tam, kde to možnosti dovolia, budeme pokračovať v spájaní škôl.,“ povedal predseda BSK Juraj Droba.

Zlúčenie škôl do Spojenej školy má aj významné ekonomické benefity. Zriaďovateľom bude BSK, čo by malo byť zárukou, že škola bude mať dostatok prostriedkov na zabezpečenie všetkých procesov potrebných na školské aktivity, vzdelávanie, prevádzku školy a podobne, či personálne výhody – napríklad na základnej škole, najmä žiakov najvyšších ročníkov, budú môcť vyučovať aj stredoškolskí pedagógovia. Jednoduchšia a výhodnejšia bude aj administratíva a podporné technické činnosti, ktoré budú riadené aj obstarávané centrálne.

(ms)

Páčil sa vám článok?